Kehonkoostumusmittauksen, kuntotestien ym. uusimmat tulokset

Nyt hiljattain mulle on tehty jos jonkinlaista tutkimusta ja testiä. mm. verikokeita, UKK lihaskuntotestiä ja InBody kehonkoostumusmittausta. Jälkimmäisissä oon käynyt jo 10 vuoden ajan säännöllisesti.

Kehonkoostumus eli impedanssi-laitteissa on isoja laitekohtaisia eroja, joten niitä käytettäessä on oleellista, että tehdään aina samalla laitteella, vakioiduissa olosuhteissa (mielellään aamulla paastossa, naisilla huomioidaan myös kierron ajankohta jne.) tällöin saadaan vertailukelpoista dataa henkilökohtaisesta kehityksestä eli esim. lihasmassan kasvusta.

Kävi ilmi, että UKK lihaskuntotestissä tulos oli edelleen erinomainen, oli sitä myös ennen sektioita ja vatsalihasten erkaumaa. Ts. erkauman ja vatsalihasten puukotusten aiheuttamat tuhot eivät ole aiheuttaneet merkittävää laskua mitattavassa lihaskunnossa.

Veriarvot olivat loistavat, kolesterolit, sokerit ym. mitattava terveys. Ainoa petrattava oli varastorauta, joka vaatii jatkuvaa valmisteen käyttöä.

Kehonkoostumusmittaus kertoi, että lihasmassaa on tullut reilu pari kiloa lisää 2 vuoden aikana (rasvaa lähtenyt sama määrä), joka on varsin hyvin siihen nähden, että erkauman jälkeen tuli rajoituksia moniinkin eri voimaliikkeisiin, esim. aiemmin vakiosettiin kuulunut mave oli jätettävä pois.

Voimantuoton kannalta vaurioituneet keskivartalon lihakset ovat haaste. Lihasmassaa on hulppeasti yli viitearvojen mutta pelkkä massan kasvu ei muutu merkittäväksi voimatasojen kasvuksi ilman keskivartalon vaurioiden korjaamista / korjaantumista.

Olen nyt hakenut ja saanut ko. asioihin apua kovan luokan asiantuntijoilta. Erkauman suhteen kuulemma Suomen parasta (ei toki halpaa). Joten näistä ilahduttavista tuloksista mennään vielä eteenpäin.

Niin ja jos joku synnyttänyt ei ole vielä kuullut vatsalihasten erkaumasta, niin ota nyt hyvä ihminen Google käteen ja ota asiasta selvää. Erään suomalaisen kirurgin sanoin ”ei ole olemassakaan 3 lasta synnyttänyttä naista, jonka vatsalihaksissa ei olisi erkaantumaa.

Se voi tulla jollekin jo yhdestäkin lapsesta. Kaksosraskauksissa tulee todennäköisesti ja lyhyillä ikäeroilla saatujen lasten suhteen riski myös isompi jne. Jos sulla on selkäkipuja, ne voi hyvin todennäköisesti johtua tästä. Jos näin niin hae ja vaadi apua.

Perusterveydenhuolto tunnetusti aika kökkö näissä jutuissa, esim. Suomessa ei rutiinisti jälkitarkastuksessa erkaumaa tutkita, se pitää itse osata kysyä ja selvittää.

Kuva on vuodelta 2013 eli ajalta ennen erkaumaa.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Koska tämä blogi ei ole kaupallinen, sen yhteydessä olevat mainokset eivät ole blogin sinne laittamia tai hyväksymiä, eikä blogi saa niistä rahaa. En myöskään pysty ottamaan niitä pois tai estämään ilman lisäkuluja.

Terveellisilläkään elintavoilla ei aina laihdu

Trigger warning heti alkuun. Tämän postauksen tarkoitus on murtaa myytti, jonka mukaan lihavuus johtuu aina epäterveellisistä elintavoista. Myytin murtaminen vaatii mm. kalorien laskentaa ym. triggeröivää, eli lopeta lukeminen tähän, jos tiedät, että kalorit ovat sinulle vaikea aihe.

Määritellään ihan aluksi otsikon termi laihtuminen. Termin merkitys tässä kirjoituksessa on IWL eli Intentional weight loss eli tarkoituksellinen painonpudotus. Ja koska nykyterveydenhuollossa painonpudotukseksi lasketaan vain BMI:n aleneminen, ei kehonkoostumuksen paraneminen ilman painonpudotusta, käsittelemme nyt asiaa siis puhtaan painonpudotuksen ja kaloriteorian kautta, ottamatta huomioon kehonkoostumusta.

BMI:n käyttämisen mielekkyys on myös hyvin kyseenalaista monestakin syystä, mutta siitä enemmän toisessa postauksessa. Tässä keskityn kalorilaskelmilla todistamaan, kuinka BMI voi pysyä lihavuudeksi määritellyissä lukemissa vaikka syöminen ja liikkuminen olisi täysin suositusten mukaista.

Tekstissä lähdetään myös siitä faktasta, että paino putoaa aina kun energiansaanti on pienempää kuin energiankulutus.

Otetaan kuvitteellinen esimerkkitapaus (osa luvuista ja yksityiskohdista on omiani, osa ei).

40+ ikäinen, istumatyötä tekevä, liikuntaa harrastava ja suositusten mukaan syövä (lautasmalli 5 ateriaa päivässä) nainen, 172cm pitkä ja painaa 93kg, BMI 31 eli lasketaan lääketieteellisesti lihavaksi (5 kiloa kevyempänä eli 88 kiloisena hän olisi kategoriassa ”lievä ylipaino”).

Hänen energiansaantinsa kirjataan ylös jokaista murua myöten. Se on suhteellisen helppoa nykyään saatavissa olevilla nettilaskureilla, ruokapakkausten energiatiedoilla ja elintarvikevaa’alla.

Sitten lasketaan kulutus. Tässä törmätään heti ensimmäiseen ongelmaan. Netin energiantarvelaskurit ovat tilastoihin perustuvia arvioita kulutuksesta. Ne eivät pysty huomioimaan arviossa kehonkoostumusta tai vaikkapa NEATia (Non-exercise activity thermogenesis) eli tiedostamaton liikkuminen, joka sisältää mm. sen kuinka paljon pyörit unissasi tai vispaat jalkaasi palaverissa jne. Linkissä lisää asiasta https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12468415/

Joten valitaan kuvitteellisen henkilön energiankulutus valikosta. https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri

Hänen vuorokausikulutuksensa olisi 1624kcal vuodelevossa,

Vaihtoehto ”kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta” antaa 2111kcal ja ”kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta, antaa 2436kcal. Seuraava vaihtoehto vaatisikin sitten jo päivittäistä tunnin juoksulenkkiä kevyen työ lisäksi ja siinä kulutus olisi 3085kcal.

Valitaan siis tuo 2436kcal. Lasketaan vielä tarkemmin, kuinka paljon tämän henkilön vapaa-ajan aktiivisuus tarkalleen kuluttaisi.

Sovitaan, että hän liikkuu vähän enemmän kuin suositusten mukaan eli hän kävelee viikossa kohtalaisella vauhdilla 3h yht. 783kcal ja käy viikossa yht. 2h salilla harjoittelemalla kohtalaisella rasituksella 746kcal, kaikki liikunta viikossa yht. 1529 liikunnalla kulutettua kaloria, joka päivää kohden on 218kcal.

Näin laskettuna tuo 2436kcal vaatisi hieman enemmän liikuntaa, eli realistisempi kulutus hänelle olisi 2111kcal + liikunnan 218kcal = yht. 2329kcal vrk.

Ja sitten laitetaan esimerkkihenkilö syömään kulutuksensa mukaan. Tässä on kaikki, mitä hän normaalisti päivän aikana syö. Lautasmallin mukaisesti, yli 500g kasviksia, kuituja, vähärasvaista proteiinia, hyviä rasvoja ym. suositusten mukaisella rytmillä 5 ateriaa vuorokaudessa, eli aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ravinnon pienet mahdolliset puutteet esim. kalsiumissa tai muissa hivenaineissa tai vitamiineissa hän nappaa tabletista.

Nyt huomataan, että hupsis kaloreitahan onkin hieman yli kulutuksen. Kun kaloreita on hieman yli kulutuksen tämä lihavaksi luokiteltava, liikuntaa säännöllisesti harrastava ja säntillisen terveellisesti ja suositusten mukaisesti syövä ei laihdu, koska energiavajetta ei synny.

Kannattaa huomioida, että tämä ruokavalio ei sisällä mitään energiatiheitä, herkuiksi luokiteltavia ainesosia. Lisätyn sokerin määrä on näin ollen myös alhainen ja täysin suositusten mukainen. Ruokaa on esimerkissä kuitenkin runsaasti niin, että harvalle pääsee tällä määrällä nälkää syntymään.

Voidaan siis todeta, että tässä on lihava ihminen, joka elää täysin terveyssuositusten mukaan muttei laihdu vaan pysyy BMI 31:ssä. Mutta elintapojensa ansiosta todennäköisesti voi varsin hyvin ja on hyvin terve.

Nyt joku voisi todeta, että tuostahan saisi helposti kalorivajeen jättämällä pois vaikkapa pähkinät, leivän, perunan tms. Kyllä, niin voisi, mutta jos kaloreita ei lasketa vaan syödään esim. nälkä ja kylläisyyssignaalien mukaan, keho on taipuvainen pitämään energiansaannin täsmälleen samassa, missä kulutus on. Etenkin jos paino on set rangessa. Normaalipainoa korkeampaan set rangeen päätyy usein entiset jojottajat ja/tai syömishäiriöistä kärsineet.

Jatketaan toisessa kirjoituksessa enemmän set rangesta ja vaikkapa metabolisesta adaptaatiosta, jotka auttavat laajemmin ymmärtämään sitä, miten mahdotonta yksilön on saada selville oikeaa kulutustaan ilman mittavia testejä laboratorio-olosuhteissa. Ja kun kulutusta ei tiedetä, ainoa keino laskea energiansaantia on IWL eli tarkoituksellinen painonpudotus, jonka voi toteuttaa monilla eri tavoilla esim. kaloreita laskemalla, pätkäpaastoamalla tai rajoittamalla tiettyjä ruoka-aineryhmiä esim. vähähiilihydraattisen ruokavalion muodossa.

Tietyissä tapauksissa intuitiivisella syömisellä on paino saattanut myös hiljalleen pudota mutta oman lähes 10 vuoden henkilökohtaisen kokemukseni mukaan intuitiivinen syöminen todennäköisimmin pitää ihmisen samassa painossa. Lihomisen ehkäisemiseen tai pysäyttämiseen toimii paremmin. Varsinaiseen laihduttamiseen (IWL) sitä ei ole edes nykymuodossaan (Tribole & Resch 4. painos) tarkoitettu.

IWL:n eli tarkoituksellisen painonpudotuksen ongelmista sitten toisessa postauksessa. Tällä erää todetaan, että myytti: terveellisesti elävä lihava laihtuu aina on BUSTED. Jos olet eri mieltä, näytä mulle laskelmat ja tutkimusviitteet. Tiedeuskovaisena en muuhun luota.

Erkauma-expertin metsästystä ja löytymistä

Huhuilin tässä yks päivä Facebookissa, että tarvitsen henkilökohtaisen valmentajan, joka ymmärtää vatsalihasten erkauman kuntoutuksen päälle. Itsehän olen nyt jo 4 vuotta kuntouttanut erkaumaa mm. Hypopressiven, fysioterapian ja mukautetun salitreenin avulla. Edistystä on tapahtunut ja erkaumaa on enää puolet jäljellä siitä mitä se oli aluksi. Mutta erkaumaa edeltävälle tasolle en meinaa millään konstilla päästä omin avuin. Toiminnallista haastetta on enemmän kuin itse erkauma antaisi ymmärtää.

Kukka Laakso mulle sitten vinkkasi Sara Kivimäestä, joka on erkaumiin perehtynyt valmentaja, kontaktoin häntä ja ensi viikolla päästään kartoittamaan tilannetta. Hyviä erkaumiin perehtyneita valmentajia on nykyään paljon muitakin toki ja Facebookin erkaumaryhmästä löytyy paljon erkaumaan perehtyneitä äitiysfyssareita ja valmentajia.

Haluan valmentajan avulla saada selville, onko vielä jotain, mitä en ole itse hoksannut tehdä asialle. Tää on oikeastaan mun viimeinen oljenkorsi, koska seuraava vaihtoehto on sitten leikkaus. Haluan vielä kerran kääntää jokaisen kiven omalla treenillä tehtävän kuntoutumisen suhteen, ennen kuin alan varailla leikkausaikaa.

Mun kriteerit olivat siis seuraavat:

– Mulla on säännöllistä salitreenitaustaa toistakymmentä vuotta ja tanssitaustaa lähes 40 vuotta, perusjutut on hyvin hallussa mutta…

– Mulla on 2014-16 tullut vatsalihasten erkauma ja siitä johtuva lantion virheasento. Valmentajan pitää ymmärtää, miten tämä vaikuttaa valmentamiseen.

– Laihduttamisesta tai kaloreista en halua kuulla sanaakaan. Tavoitteena EI OLE painonpudotus.

– Tavoitteena on voiman ja kestävyyden vieminen nextille levelille revenneistä vatsalihakssista huolimatta, aiemmat kuntotestit tehty ennen erkaumaa ja silloin sekä lihaskunto ja aerobinen kunto olivat hyvät/erinomaiset. Erkauman jälkeen ei ole testattu.

– Mua ei tarvitse motivoida, liikunta on kuulunut aina mun elämään, eikä mulle ole mikään ongelma saada itseäni treenaamaan vaikkapa kuutena päivänä viikossa, mitä teen jo nyt.

– Nivelissä yliliikkuvuutta mutta istumatyö on kadottanut aiemman notkeuden tipotiehen ja nyt ollaan tasoa rautakanki.

– Olen tiedeuskovainen ja mulle menee perille vain tieteeseen perustuvat perustelut. Esim. Juha Hulmi, Timo Haikarainen, Jeff Nippard ja Stephanie Buttermore ovat mulle kiinnostavia valmentajia.

Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että Sara pystyy mua auttamaan. Ja vaikka lopulta kuitenkin päätyisin puukon alle, olen varma, että tulen silti saamaan Saralta paljonkin hyviä juttuja, joista on varmasti apua. Tulen raportoimaan tänne, miten homma etenee.

Koska tämä blogi ei ole kaupallinen, en siis tee kaupallista yhteistyötä kenenkään kanssa, eli Sarankin palveluista maksan omalla rahalla.

,

,

,

,

,

,

,

,

,

Blogin yhteydessä olevat mainokset eivät ole blogin sinne laittamia tai hyväksymiä, eikä blogi saa niistä rahaa. En myöskään pysty ottamaan niitä pois tai estämään ilman lisäkuluja.

Mitä intuitiivinen syöminen ei ole

Törmäsin erittäin hyvään kysymykseen siitä, mikä luokitellaan laihdutusbisnekseksi ja mikä ei. Intuitiivisessa syömisessä raja vedetään siihen, että jos on kyseessä ”intentional weightloss” eli tarkoituksellinen ja tavoitteellinen painonpudotus niin silloin kyse on laihduttamisesta.

Ei laihduttamisessa sinänsä ole mitään pahaa tai väärin, monet ihmiset sitä haluavat tehdä silti vaikka tuntisivatkin tilastot ja todennäköisyydet eli sen, että 80-95% laihduttaneista lihoo kaiken takaisin ja moni korkojen kera. Jokainen saa loppupeleissä tehdä kehollaan mitä ikinä haluaa.

Laihdutusalan yrittäjissäkin on enemmän ja vähemmän vastuullisia. Ala tarjoaa monille työtä ja monilla alan yrittäjillä on hyvät tarkoitukset ja uskovat asiaansa aidosti, eikä vain ”rahat pois” -meiningillä. Osa laihdutusalan yrittäjistä on varsin lähellä intuitiivistä syömistä, toiset taas todella kaukana.

Moni ravitsemusterapeuttikin on siinä mielessä rajatapaus, että jos asiakas haluaa syödä intuitiivisesti, he tukevat ja ohjaavat siinä, mutta jos asiakas haluaa välttämättä pudottaa painoaan, ko. ammattilainen sen palvelun myös tarjoaa mutta hyvä terapeutti pyrkien siihen, että palvelussa olisi mahdollisimman vähän elementtejä jotka haittaisivat esim. myöhempää intuitiiviseen syömiseen palaamista tai siirtymistä. Valitettavan suuri enemmistö laihdutusbisneksestä ei kuitenkaan tällasia ole.

Toivottavasti muutosta on tulossa. Nyt kuitenkin tuntuu olevan liikkeellä aika paljon palveluja, jotka ratsastavat intuitiivisella syömisellä mutta tähtäävät kuitenkin tarkoitukselliseen painonpudotukseen ja näitä kahta asiaa ei mun mielestä pidä sotkea keskenään, koska silloin intuitiivinen syöminen menettää perimmäisen merkityksensä.

Intuitiivinen syöminen tarkoittaa kirjaimellisesti tilaa, jossa ei pyritä tarkoitukselliseen ja tavoitteelliseen painonpudotukseen. Jos pudotat tavoitteellisesti painoasi ja vaikka tekisit sen kuinka fiksusti tahansa, se ei ole nimeltään intuitiivista syömistä. Intuitiivisen syömisen kehittäjät Tribole ja Resch vetävät tähän selkeän rajan.

Jos haluat tietää lisää intuitiivisesta syömisestä, suosittelen tutustumaan Tribole & Reschin kirjaan aiheesta ja liittymään https://www.facebook.com/groups/190478598358826

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Blogin yhteydessä olevat mainokset eivät ole blogin sinne laittamia tai hyväksymiä, eikä blogi saa niistä rahaa. En myöskään pysty ottamaan niitä pois tai estämään ilman lisäkuluja.