Et tarvitse itsekuria mihinkään

Jos kaipasit alkuvuoteen inspiroivaa huoneentaulua, minä: Pakilan Paulo Coelho askartelin sinulle sellaisen. Kas tässä:

Itsekuri on niille, joilla ei ole motivaatiota. Joku saattaa tässä kohtaa kysyä, että mitähän hittoa nyt taas, mutta minäpä selitän.

En usko itsekuriin, koska itselläni ei ole sellaista lainkaan. Olen äärimmäisen mukavuuden- ja nautinnonhaluinen. Tyypillinen hedonisti siis. Silti olen saavuttanut elämässäni vaikka millaisia tavoitteita ja tiedän, että pystyn saavuttamaan mitä tahansa, jos tavoite innostaa, inspiroi, kiinnostaa ja motivoi tarpeeksi.

Hulluinta on se, että mukavuudenhalu voi ajaa tekemään asioita, jotka näennäisesti vaikuttavat itsekurin aikaansaannoksilta. Mutta totuus on se, että esim. treeneihin meno on mulle monen muun asian lisäksi ”omaa aikaa”, kuten kivapuheen henkeen on tapana nykyään sanoa. Suoraan ja rehellisesti sanottuna se on tapa saada hetken rauhaa kiljuvilta kakaroilta eli rakkaalta jälkikasvultani.

Ja totuus on myös se, että valtaosa lajeista, joita olen treenannut, ei edes tunnu miltään treeniltä (korkeitaan ehkä seuraavina päivinä). Sillä hetkellä kun sitä tekee, laji vie niin mukanaan, että tunnin lopussa on ihan että äh, nytkö se jo loppui.

Jos teet sitä mitä rakastat ja rakastat sitä mitä teet, et tarvitse itsekuria. Niille jotka eivät ole löytäneet omaa lajiaan, neuvon vielä etsimään ja kokeilemaan. Mielikuvaa liikunnasta kannattaa myös avartaa. Jos intohimosi on esim. valokuvaaminen luonnossa, saatat huomaamattasi kävellä kymmeniä kilometrejä viikossa.

Mieti millaiset asiat on sun mielestä siisteintä, mitä ihminen voi tehdä housut jalassa ja integroi siihen mukaan liikettä tavalla tai toisella. Ilman housuja tehtävät asiatkin toki ovat useimmiten liikunnallisia. Housuilla tai ilman, saatat nyt jo salaliikkua enemmän kuin olet tiedostanut.

Pakkopullan suorittamiseen tarvitaan itsekuria ja jos itsekuria ei ole, on helpompi vaan vältellä asioita, jotka tuntuvat pakkopullalta. Miten tehdä pakkopullalta tuntuvista asioista kiinnostavia?

Otetaan vaikkapa tavaroiden järjestely; monen mielestä varmasti todella tylsää ja pakkopullaa mutta jotenkin Marie Kondo onnistui siitäkin tekemään kiinnostavaa. Käytännössä mihin tahansa voi halutessaan ”vihkiytyä” samalla tavalla. Alat ottamaan selvää jostain kiinnostavasta ja kohta huomaat tekeväsi sitä intoa piukassa.

Ihmiset, jotka peruskoulussa vihasivat hiihtoa, ovat ostaneet suksia ja sivakoivat metsässä aina kun mahdollista. Se onkin yhtäkkiä kivaa, kun kukaan ei pakota ja kun antaa itselleen mahdollisuuden löytää asiasta uusia puolia ja näkökulmia.

Motivaatio saattaa löytyä ajattelutavan muutoksella. Kokeile vaikka.

 

 

 

 

 

Ylhäällä tai alhaalla saattaa näkyä mainoksia, jotka eivät ole blogin sinne laittamia, eikä niiden kanssa ole blogilla mitään yhteistyökytköstä. Eikä niitä saa pois. Paitsi maksamalla, mitä en tee, koska tämä blogi on puhtaasti harrastus.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

10 lajia, joita treenaisin 2020

Jos aikaa olisi rajattomasti, treenaisin vuonna 2020 näitä lajeja joka viikko. Mutta koska ei ole, joudun pääsääntöisesti tyytymään työpaikan saliin (toki luksusta sekin, että sellainen ylipäätään on). Mutta jos 2020 aikana pääsisin käymään edes kerran näissä jokaisessa, olisin ihan tyytyväinen siitäkin. Näiden järjestys on ihan random.

1. Bedroom style by Amanda & Lydia. Heels tanssituntien alalaji, jossa panostetaan erityisesti lattialiikkeisiin ja itseilmaisuun. Hidasta ja viekoittelevaa.

2. Hypopressive. Tätä treenasin ohjatusti yli vuoden ja vihdoin hallitsen tekniikan niin hyvin, että pystyn tekemään itsenäisesti. Pyrin tekemään 3-4 kertaa viikossa 1-2 Hypopressive pitoa corelihasten ylläpitämiseksi. Ei vie paljon aikaa ja voi tehdä missä tahansa.

3. Fustra. Kävin testaamassa viime vuonna ja tykkäsin. Yksilöohjattua kehonpainotreeniä. Voi tuntua kalliilta mutta yksilöohjattu treeni harvemmin on ihan halpaakaan.

4. Voguing. Erityisesti Runway. Kävellään catwalkia päästä päähän ihan oman elämänsä huippumalleina. Poseerataan.

5. Hot tunnit. Mikä tahansa hot tunti käy, jooga, pilates tai venyttely. Erityisesti talvella, kun on kylmä ja erityisesti istumatyöläiselle, jolla on paikat jumissa. Kaikki paikat. Aina.

6. Krumping. Tätä oon halunnut kokeilla jo vuosia. Los Angelesissa vuosituhannen alussa kehitetty aggressiivinen katutanssi. Tällä saa tilaa klubeilla jos tanssilattialla alkaa olemaan liian ahdasta.

7. Höntsävoimailu. Voimailu on hauskaa mutta olen liikkujana enemmän elämyshakuinen kuin tavoitekeskeinen. En ole kiinnostunut tekemään joka viikko jonkun ohjelman mukaisesti samoja asioita, mutta välillä on mukava ylittää itsensä ja kiskaista maksimit.

8. Popping aka electric boogie. My old friend. Tätä oon tanssinut ekan kerran varmaan jo 80-luvulla ala-asteella. Ohjatusti viimeksi vuosia sitten. Sisäinen B-girlini ikävöi näitä mooveja.

9. Heels by Yanis Marshal. Sama tyyppi kuin 2018 käymässäni workshopissa. Tai käy kuka tahansa muukin tähtitanssija maailmalta. Myös Aisha Francis kiinnostaa. Jonkun staran tanssiworkshop joka tapauksessa olis super.

10. Laskettelu. Pakko päästä rinteeseen edes kerran vuodessa. Tätä oon harrastanut 80-luvulta lähtien, mutta joka talvi ei ole ollut mahdollisuutta. Ehkä tänä talvena on?

Miltä sun listasi näyttäisi, jos aika tai raha eivät rajoittaisi?

Vanha kuva, en muista miltä vuodelta, Thomas Broumand ottanut.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ylhäällä tai alhaalla saattaa näkyä mainoksia, jotka eivät ole blogin sinne laittamia, eikä niiden kanssa ole blogilla mitään yhteistyökytköstä. Eikä niitä saa pois. Paitsi maksamalla, mitä en tee, koska tämä blogi on puhtaasti harrastus.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.