Läpimurto! Vihdoin!

Ei ole oikein huvittanut kirjoitella tänne, koska treenirintamalla on ollut niin junnaavaa ja tuntui pitkään siltä, että mitään edistystä ei tapahdu. No kuulkaas. Nyt on tapahtunut.

Vuosi sitten aloitin hypopressiven, josta olen tännekin pariin otteeseen kirjoittanut nyt viimeisen vuoden aikana. Hypopressive on siis core-treeni, jonka avulla mm. Arnold Schwarzenegger on treenannut corensa kisakuntoon. Tekniikan avulla voi myös saada vatsalihasten erkaumaa parannettua.

Kaikki tätä blogia joskus lukeneet tietävät, että mulla on myös vatsalihasten erkauma ja olen yrittänyt sitä jo vuosia saada erilaisilla treeneillä korjattua. Erkauma ja synnytykset olivat niksauttaneet lantion virheasentoon, ja selkäkivut olivat sen takia jatkuvia ja kovia. Nyt vihdoin hypopressiven avulla on alkanut tapahtua.

Olin aloittaessani hyvin skeptinen. Lähinnä siksi, että mun suorien vatsalihasten välistä on menty puukolla (sektiota ym.) niin monesta kohdasta läpi: ylhäältä, keskeltä ja alhaalta, että olin varma, että arpikudos estää palautumisen.

Yhteys syviin vatsalihaksiin oli menetetty. Aivot eivät osanneet antaa signaalia syville vatsalihaksille toimia. En esim. lainkaan pystynyt vetämään vatsaa sisään. Näytin jatkuvasti siltä, kuin olisin kuudennella kuulla raskaana.

Tämän tekniikan avulla sain yhteyden syviin vatsalihaksiin. Vaikeaa se oli, aluksi tuntui, muutama ensimmäinen kuukausi siltä, että ei tule mitään, mutta jatkoin siitä huolimatta harjoituksia 1-3 kertaa viikossa. Kesälomalla en tehnyt mitään mutta kesäloman jälkeen, kun palasin treeneihin, huomasin, että on tapahtunut merkittävää edistystä.

Ja en siis ole laihtunut grammaakaan. BMI on täsmälleen sama, kuin vuosi sitten, ja se on ok, koska laihduttaminen nyt ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Mutta en halua kuitenkaan olla sellaisessa kunnossa, etten pysty pitämään ryhtiä, seisomaan 5 min pidempiä aikoja tai kävellä yli 100m matkoja, ilman, että selkä huutaa hoosiannaa. Tilanne oli tämä vielä 2 vuotta sitten kaikessa karuudessaan.

Hypopressiven tekniikoista voitte itse googlata lisää. Youtubesta löytyy vaikka mitä. Tähän yritin ottaa kännykän itselaukaisimella pari kökköä kuvaa, jotta saatte jotain hajua, mistä kyse. Ylemmässä kuvassa selinmakuulla saan tehokkaimmin tekniikan onnistumaan. Huomaatte sen mm. ulospäin työntyvistä alimmista kylkiluista. Kuuluu tekniikkaan.

Alemmassa kuvassa veto on vaatimattomampi mutta olen itse jo tuostakin innoissani, koska tosiaan tilanne oli niin eri vuosi-pari sitten, jolloin en saanut vatsaa mihinkään muuhun, kuin ”näytän siltä kuin olisin raskaana” -pullotukseen.

Hypopressive-gurujen ei tarvitse nillittää vääristä asennoista tms. tiedän, että niissä on korjaamista, mutta en olekaan kenellekään opettamassa lajia vaan kertomassa, missä vaiheessa itse olen sen kanssa. Laitoin kuviin vartalonmyötäisimmät vaatteet, mitä kaapista löytyi, jotta kuvista saisi jonkun käsityksen.

Hypopressiveä vetävä ohjaaja tunnusteli mun vatsan ja kertoi, että erkauma on selvästi lähtenyt kuroutumaan umpeen. En voinut uskoa todeksi, mutta kyllä sen jo pelkkä ryhti ja olokin kertoo. Ja selkäkipujen dramaattinen väheneminen. Hypopressive For The Win!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ylhäällä tai alhaalla saattaa näkyä mainoksia, jotka eivät ole blogin sinne laittamia, eikä niiden kanssa ole blogilla mitään yhteistyökytköstä. Eikä niitä saa pois. Paitsi maksamalla, mitä en tee, koska tämä blogi on puhtaasti harrastus.

.

.

.

..

.

.

..

.