Video, jossa mun piti olla

Hesari pyysi mua useaan otteeseen osallistumaan tähän videoon mutta aikataulu- ja muista syistä en päässyt.

http://www.ruutu.fi/video/2638000

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1464323889275?ref=hs-art-luetuimmat-#1

Ne muut syyt tähän olivat, että videon kuvausajankohtana olin raskaana ja kärsin juuri silloin pahoinvoinnista, anemiasta ja liitoskivuista. Näiden lisäksi myös selkä ollut viimeiset 2 vuotta romuna raskauksien aiheuttaman vatsalihasten erkauman vuoksi.

Olisin niin halunnut olla mukana ja melkein lupauduinkin mutta peruin viimehetkellä, koska tajusin, että voin vammautua entistä pahemmin, jos lähden fyssarin ohjeiden vastaisesti videolle juoksemaan tai tekemään maastavetoa. Kaikki rankempi liikunta on multa kielletty, kunnes saan selän ja vatsalihasten erkauman kuntoutettua.

Video on kuitenkin hieno ja ajaa juuri sitä asiaa, mitä tällä blogillanikin ajan. Videon esikuva on tämä brittiläinen This girl can -kamppis, jonka olen linkannut useasti Heftyn Facebookiinkin.

Videon ideana on näyttää kunnon rehkimistä ja hikoilua. Sitä, että minkä ikäinen, kokoinen tai näköinen, voi tehdä sitä. Upea video ja etenkin videon viesti on hieno.

Mitä omalle kuntoutumiselleni tällä hetkellä siis kuuluu? Sain lääkäriltä taas lähetteen fyssarille. Lääkärin kannanotto oli, että mun kipujen syy ei todennäköisesti ole välilevynpullistuma vaan kipu on luultavasti lihasperäistä. Kun suorat vatsalihakset ovat revenneet, on keskivartalon tuki etupuolelta kadonnut ja alaselän lihakset joutuvat tekemään kaiken työn.

Todellakin toivon, että kipujen syy olisi tuo, eikä välilevynpullistuma, joka on vaikeampi kuntouttaa ja saattaa vaatia jopa leikkaushoitoa.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Olen löytänyt hyvin tietoa, mitä ei saa tehdä, eli ei lankutuksia, ei istumaannousuja tai muita perinteisiä vatsalihasliikkeitä. Huonommin löytyy tietoa siitä, mitä pitäisi tehdä. Fyssari suositteli vesijuoksua, selkä-joogaa tai selkä-pilatesta. Kaikkia jooga- tai pilatesliikkeitä ei siis voi lähteä suin päin tekemään, koska nekin sisältävät monesti noita liian rankkoja lankutustyyppisiä asentoja.

Ongelma on se, että vatsalihasten erkauman aiheuttamista ongelmista on alettu nyt vasta puhumaan enemmän ja aihealueen osaajia löytyy siksi vielä aika vähän. Virheellistä tietoa sen sijaan löytyy senkin edestä. Vaunulenkkejä esim. aika rutiinisti suositellaan mutta kun itse kävin edellisen raskauden jälkeen päivittäin vaunulenkillä monen kuukauden ajan, tuli selkä siitä vain kipeämmäksi. Enkä ihmettele: seisovissa asennoissa kaikki kropan kannattelu on pelkkien selkälihasten varassa.

Jotkut vannovat erilaisten tukiliivien nimeen, toisten mielestä ne taas hidastavat kuntoutumista. Hyvin ristiriitaista tietoa on asiaan liittyen tarjolla. Mutta tutkitaan ja hutkitaan ja laitan asiaan liittyviä linkkejä säännöllisesti myös Heftytrainingin Facebookiin.

 

Advertisements

4 thoughts on “Video, jossa mun piti olla

  1. Onko sulla pahasti se erkaantuma? Itse testasin sitä ja minusta vaikutti aika hyvältä eli sormi juuri ja juuri tais siihen väliin mahtua. Silti vatsalihakset ei kyllä oikeen toimi. Pilatesta olen tehnyt kun jaksan. Enemmän vaivaa lantionpohjan lihakset… Ei ole helppoa olla nelikymppinen pienten lasten äiti:) ja sitten kun nää vaivat tulee, on vaikea löytää apua. Mulle on suositeltu osteopatiaa en tiedä auttaisiko se…

    • Sitä on näppituntumalla vaikea mitata tarkasti kun siinä on rasvaa päällä mutta suorien vatsalihasten toimintakyky on romahtanut verrattuna ennen raskauksia. Mulla oli ennen raskauksia kuntotesteissä mitattuna erinomainen vatsalihasten kunto, ei ole enää. Lantionpohjan lihaksissa ei niin katastrofaalista muutosta.

      • Ok siis en minäkään pysty istumaannousuja tekemään, pari kolme ja pissat tulee siitä paineesta. En ajatellut että se liittyy varsinaisesti erkaantumaan…ehkä liittyykin. Tämä tuli nyt kolmannen raskauden jälkeen, muuten ei kyllä paljoa alaselkä vaivaa onneks. Jään seurailemaan josko keksit jotain.pilatesta teen itse ja mielestäni saan kyllä tuntuman syviin vatsalihaksiin…

  2. Mulla ei ole noita virtsankarkailuongelmia mutta istumaannousuja en pysty tekemään nyt kunnolla yhtään. Ennen raskauksia pystyin tikkaamaan niitä vielä useita kymmeniä ja kovaa vauhtia.
    Alaselkäkivut vaivaavat lähinnä seisoessa ja kävellessä. Istumatyöläisenä olen tyytyväinen, että istuessa ei satu ollenkaan. Liika istuminen toki yleisesti on kaikille ihmisille haitallista mutta itselleni se ei onneksi aiheuta vaivoja tai kipuja tämän suhteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s