Video, jossa mun piti olla

Hesari pyysi mua useaan otteeseen osallistumaan tähän videoon mutta aikataulu- ja muista syistä en päässyt.

http://www.ruutu.fi/video/2638000

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1464323889275?ref=hs-art-luetuimmat-#1

Ne muut syyt tähän olivat, että videon kuvausajankohtana olin raskaana ja kärsin juuri silloin pahoinvoinnista, anemiasta ja liitoskivuista. Näiden lisäksi myös selkä ollut viimeiset 2 vuotta romuna raskauksien aiheuttaman vatsalihasten erkauman vuoksi.

Olisin niin halunnut olla mukana ja melkein lupauduinkin mutta peruin viimehetkellä, koska tajusin, että voin vammautua entistä pahemmin, jos lähden fyssarin ohjeiden vastaisesti videolle juoksemaan tai tekemään maastavetoa. Kaikki rankempi liikunta on multa kielletty, kunnes saan selän ja vatsalihasten erkauman kuntoutettua.

Video on kuitenkin hieno ja ajaa juuri sitä asiaa, mitä tällä blogillanikin ajan. Videon esikuva on tämä brittiläinen This girl can -kamppis, jonka olen linkannut useasti Heftyn Facebookiinkin.

Videon ideana on näyttää kunnon rehkimistä ja hikoilua. Sitä, että minkä ikäinen, kokoinen tai näköinen, voi tehdä sitä. Upea video ja etenkin videon viesti on hieno.

Mitä omalle kuntoutumiselleni tällä hetkellä siis kuuluu? Sain lääkäriltä taas lähetteen fyssarille. Lääkärin kannanotto oli, että mun kipujen syy ei todennäköisesti ole välilevynpullistuma vaan kipu on luultavasti lihasperäistä. Kun suorat vatsalihakset ovat revenneet, on keskivartalon tuki etupuolelta kadonnut ja alaselän lihakset joutuvat tekemään kaiken työn.

Todellakin toivon, että kipujen syy olisi tuo, eikä välilevynpullistuma, joka on vaikeampi kuntouttaa ja saattaa vaatia jopa leikkaushoitoa.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Olen löytänyt hyvin tietoa, mitä ei saa tehdä, eli ei lankutuksia, ei istumaannousuja tai muita perinteisiä vatsalihasliikkeitä. Huonommin löytyy tietoa siitä, mitä pitäisi tehdä. Fyssari suositteli vesijuoksua, selkä-joogaa tai selkä-pilatesta. Kaikkia jooga- tai pilatesliikkeitä ei siis voi lähteä suin päin tekemään, koska nekin sisältävät monesti noita liian rankkoja lankutustyyppisiä asentoja.

Ongelma on se, että vatsalihasten erkauman aiheuttamista ongelmista on alettu nyt vasta puhumaan enemmän ja aihealueen osaajia löytyy siksi vielä aika vähän. Virheellistä tietoa sen sijaan löytyy senkin edestä. Vaunulenkkejä esim. aika rutiinisti suositellaan mutta kun itse kävin edellisen raskauden jälkeen päivittäin vaunulenkillä monen kuukauden ajan, tuli selkä siitä vain kipeämmäksi. Enkä ihmettele: seisovissa asennoissa kaikki kropan kannattelu on pelkkien selkälihasten varassa.

Jotkut vannovat erilaisten tukiliivien nimeen, toisten mielestä ne taas hidastavat kuntoutumista. Hyvin ristiriitaista tietoa on asiaan liittyen tarjolla. Mutta tutkitaan ja hutkitaan ja laitan asiaan liittyviä linkkejä säännöllisesti myös Heftytrainingin Facebookiin.

 

Mainokset

Itsetunnosta

Viimeaikoina on blogattu paljon itsetunnosta ja Veera kirjoitti hienosti asiasta näin:

”Olen realisti ja minulla on täysi ymmärrys siitä miten kaukana ns. yleisistä länsimaisista kauneusihanteista olen, mutta se ei estä minua olemasta tyytyväinen itseeni. Mulla on naama päässä ja vartalo joka toimii, mistä tässä pitäisi kitistä ja olla surullinen? Ai siitä, että on isompi maha kuin monella muulla? Tai siitä, että takamukseni on hyllyvämpi kuin jollain toisella? Vai siitä, että maailmassa on ihmisiä joita mun ulkonäkö ei miellytä?”

http://www.menaiset.fi/blogit/tyylia_metsastamassa/onko_pakko_olla_ikuinen_laihduttaja

Tää oli todella hyvin kirjoitettu ja pisti miettimään. Itseäni ei haittaa myöskään yhtään se, että maailmassa on ihmisiä, joita mun ulkonäkö ei miellytä. Kaikki ei voi tykätä kaikesta, eikä tarvitsekaan. Jos ei tykkää, riittää ihan normaalit käytöstavat ”Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ei tarvitse sanoa mitään.”

Mutta sillä on väliä kuka sanoo. Jonkun random ohikulkijan kommentit menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mutta mitä läheisempi ihminen on, sitä kovemmin sanomiset kolahtavat.

Itselläni on tähän lähes 40 vuoden ikään mennessä ehtinyt olemaan usampikin kumppani, poikaystävä tai vastaava, joten kaikenlaista on ehtinyt kuulemaan. Vielä vuosienkin takaa muistaa parhaimmat kommentit – ja pahimmat.

Kun olin nuori ja hoikka, yksi poikaystävä etsi normaalipainoisesta vartalostani läskiä suurennuslasin kanssa, eikä rintavarustuskaan tainnut silloin hoikimpina vuosina olla joidenkin mielestä riittävän iso.

Parisuhteessa ihminen on henkisesti kaikkein paljaimmillaan ja siksi myös haavoittuvimmillaan. Kun ihminen, jonka pitäisi tykätä susta kaikkein eniten, arvostelee ulkonäköä, se jättää syvät arvet itsetuntoon. Itsetunto tarvitsee korjautuakseen viisi positiivista kokemusta yhtä negatiivista kohti. Niin suuri voima lähisuhteessa tapahtuvalla arvostelulla on.

Joskus olin laihana liian muodoton ja joskus taas on ollut olematon ylähuuli, hampaat vinksin vonksin tai rumat meikit. Kaikenlaista olen saanut kuulla. Kaikki kumppanit onneksi eivät arvostelleet ulkonäköä, jotkut eivät ikinä ja parhaat kehut taas muistan sanasta sanaan. Yksi kauneimmista on jäänyt hyvin mieleen. Hän sanoi joskus kauan kauan sitten näin:

”Mä näin susta unta viime yönä, sä makasit mustassa samettisessa huoneessa alasti, taustalla soi pehmeä jazz. Sä makasit valokeilassa ja katosta putoili valkoisia höyheniä sun tummille hiuksilles ja iholles.”

Se suhde päättyi ihan muihin syihin, kuin kehujen puutteeseen. Mutta vielä tänäkin päivänä mieltä lämmittää, että joku on joskus ajatellut musta noin. Ja vaikka viisi positiivista kehua normaalisti kumoaisi yhden negatiivisen, voin sanoa, että tämä yksi kaunein on kumonnut ainakin sata.

Kuva ei liity tapaukseen, ainoastaan vuodenaikaan.

2014-05-17-1635

 

 

Säästöliekin purkaminen

Linkitin Heftyn Facebooksivuille tutkimuksen, jossa kymmeniä kiloja pudottaneet ihmiset lihoivat kaiken korkojen kera takaisin. Heillä oli laihduttamisen takia aineenvaihdunta tuhoutunut ja he olivat jääneet pysyvälle säästöliekille.

Tutkimus: Suurin pudottaja -kilpailijalle jää käteen vain säästöliekki

Ravitsemusterapeutit ovat olleet tutkimuksen tuloksista huolissaan, koska viesti on melko masentava: pysyvä laihtuminen on lähestulkoon mahdotonta. Jotain toivoa silti on.

Itse olin myös 2011 tuossa tilanteessa, että vuosien jojo-laihdutuksella olin saanut itseni pysyvälle säästöliekille. 1500kcal/vrk ruokavaliolla paino pysyi sitkeästi ylipainossa. Sitten päätin, että teen kaiken toisin kuin ennen.

Lisäsin kaikenlaista liikuntaa ja erityisesti panostin lihasvoiman lisäämiseen. Maksimivoimatreeneillä (isot painot, lyhyet sarjat) voima ja lihasmassa kasvoivat nopeasti. Kun kehoon tuli lisää nälkäistä lihasmassaa, pystyin syömäänkin enemmän lihomatta.

Tästä on kyse säästöliekin purkamisessa. Fitness-porukka puhuu reverse dietistä eli käänteisestä laihduttamisesta. Siinä syödyn ruuan energiamääriä lisätään pikkuhiljaa. Tähän kuuluu ruuan punnitseminen ja makrojen tarkkailu, mitä en ole tehnyt itse, enkä suosittele tätä kellekään ellei kilpaurheile.

Laihduin tuolloin 2011 16kg pääasiassa liikuntaa lisäämällä. Ruuasta vähentäminen kun ei säästöliekin takia enää toiminut. Sitten 2013 tulin raskaaksi enkä pystynyt enää liitoskipujen, anemian, pahoinvointien ym. takia liikkumaan niin runsaasti, enkä varsinkaan tekemään maksimivoimatreenejä. Eikä raskaana voi myöskään laihduttaa / olla kalorivajeella.

Pelkäsin, että kaikki pudonneet kilot tulevat ennätysvauhtia korkojen kera takaisin mutta nyt kolme vuotta ja kolme raskautta myöhemmin (2013 keskenmeno kolmannella kuulla, synnytykset 2014 ja 2016), voin todeta, että tilanne ei ole ollenkaan niin paha. Ilmeisesti sain ennen raskauksia säästöliekkiä ainakin osittain purettua. Raskauksien ja imetysten aikana vaikuttaa loputkin purkautuneen.

Nyt tiedän, että mulle ainoa ratkaisu tulevaisuudessa on saada raskauksia edeltänyt lihasmassa- ja voima takaisin. Syömisistä nipistäminen ja kalorivajeella eläminen ei toimi. Se johtaa vain säästöliekkiin ja jojo-kierteeseen.

Kokemukseni mukaan säästöliekki on purettavissa tällä reseptillä:

  1. Syödyn energiamäärän asteittainen lisääminen järkevästi (ei pelkillä herkuilla) niin, että päästään kokonaan pois kalorivajeesta.
  2. Oikeaa kunnon ruokaa (kuitua ja hitaita hiilareita, proteiinia riittävästi, hyviä rasvoja ja runsaasti kasviksia) säännöllisellä ateriarytmillä, riittäviä annoksia niin, että nälkä lähtee kokonaan. (Näitä opettelen itse vieläkin).
  3. Lihasmassan ja -voiman lisääminen maksimivoimatreenillä (isot painot, lyhyet sarjat)
  4. Muuta liikuntaa (aerobinen, intervallitreenit, HIIT, kehonhuolto ja venyttely) myös monipuolisesti.
  5. Riittävä uni ja lepo, isoimmat stressitekijät pois mahdollisuuksien rajoissa. Toki vauva- ja pikkulapsiperheissä riittävä unensaanti saattaa olla haastavaa.

Tällä reseptillä jatketaan niin pitkään kunnes aineenvaihdunta on taas normaali. Tähän voi mennä vuosia jos säästöliekki ja jojo-kierre on päässyt pahaksi ja kestänyt kauan (itselläni meni jopa noin 3-4 vuotta sen purkamiseen) mutta valitettavasti mitään oikotietäkään ei ole.

Patrik Borg on kirjoittanut myös paljon säästöliekin purkamisesta, kannattaa tutustua niihin. Esim. tässä löytyy tiivistetty vastaus asiaan.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/21/miten-nalka-pysyy-poissa-ravitsemusasiantuntija-patrik-borg-vastaa

”Miten säästöliekin saa oikeasti selätettyä?

Lyhyesti: syömällä enemmän ja riittävästi, pois energiavajeista kokonaan, jotta elimistö pääsee normaalistumaan.

Liikuntaa mukaan, myös kovatehoisena, mutta täytyy muistaa, että liikkuminen on täysin hyödytöntä ja oikeastaan haitallista, jos syöminen ei ole lisääntynyt.

Monen ongelma on, ettei uskalla alkaa syödä riittävästi lihomisen pelossa. (…)

Säästöliekistä pääsemisen jälkeen paino voi myös nousta hieman eli voi käydä juuri se mitä pelätään – ja silti syömistä pitää lisätä, sillä vähäisen syömisen tie on yksinkertaisesti sillä kertaa loppuun käyty.

Sitten kun keho on alkanut toimia ja säästöliekki purettu, kannattaa miettiä tarkasti miten jatkaa, kalorirajoituksella vai elintapapohjaisella otteella. Yleensä suosittelen elintapapohjaista otetta.”

Ja täältä vähän laajemmin.

http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/saastoliekki.html

Tosin tämä jälkimmäinen on kirjoitettu 2011 ja sen jälkeen julkaistujen tutkimusten tulokset säästöliekistä ovat jokseenkin lannistavampia, kuin mitä 2011 on asiasta tiedetty. Tuo alun linkki on tuoreempaa tutkimustietoa.

IMG_3572