Ajankäytön haasteet ja nettijoogavinkki

Usein kuulee sanottavan, että on vain viitsimisestä kiinni, että löytää treenille aikaa. On selvää, että jos päivässä menee monta tuntia TV:n katseluun ja netissä surffailuun, on silloin myös aikaa liikunnalle. Alla olevassa linkissä kerrotaan, miten jokaisella pitäisi olla 2-5h päivässä aikaa treenille.

http://www.city.fi/blogit/lavas/on+kiinni+valinnoistasi+pystytko+urheilemaan+kuten+alexander+stubb/126184

Blogin mukaan jokaisessa vuorokaudessa on:

– Unta 6-8h, jää 24-8=14-16h
– Työmatkoja 1-2h, jää 12-15h
– Töitä 8h, jää 4-7h
– Syömistä 1h, jää 3-6h
– Lapset päiväkotiin ja päiväkodista 1h, jää 2-5h
– Loppuaika 2-5h jää vapaasti valittavaksesi.

Aina ja kaikilla se ei välttämättä mene ihan noin. Tuossa ylläolevassa esimerkissä ei esimerkiksi siivota, pyykätä, laiteta ruokaa tai käydä kaupassa ollenkaan. Ehkä kirjoittajan perheessä nuo asiat tekee joku muu kuin kirjoittaja, eikä hän siksi ole edes oivaltanut tuollaisten asioiden olemassaoloa.

Jos mietitään vaikka useamman pienen lapsen yksinhuoltajaa, saattaa aika jakaantuakin näin:

8h työtä + 8h unta + 3h työmatkoja ja lasten päiväkodista hakua ja vientiä + 5h kaupassa käyntiä, ruuanlaittoa, tiskausta, siivousta, pyykkäystä ja lasten kanssa touhuamista. Siinähän se 24h tässä esimerkissä jo kuluikin. Silti tuossakin jää la ja su ylimääräiset 16h jonka voi käyttää liikunnalle. Yksinhuoltajalla tuo aika menisi lasten kanssa ulkoillessa ja leikkiessä. Siinäkin on toki mahdollisuuksia liikkumiselle, jos siis ei vain istu hiekkalaatikon reunalla.

Tuossa on kyllä mahdollisuuksia monenlaiselle hyötyliikunnalle ja kevyelle aerobiselle mutta tavoitteelliseen treenaamiseen aika haastava aikataulu. Näin ollen, jos joku sanoo minulle, ettei aikaa tai mahdollisuuksia liikunnalle ole tarpeeksi, en lähde heti väittämään tekosyyksi. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita. Kun aikataulu on tuon esimerkkini yksinhuoltajan tyyppinen, täytyy olla todella luova treeniaikataulujen suhteen.

Tämän lisäksi treenaamisen esteeksi voi tulla sairastelut ja muut elämän monimuotoiset takaiskut. Työttömyyttä, masennusta, avioeroja, onnetomuuksia, vaikeammat fyysiset tai henkiset ongelmat. Ihmiset käyvät läpi kaikenlaisia asioita, sellaisiakin, joista eivät puhu edes lähimmilleen. Tämän takia on varsin tylyä mennä hurskastelemaan jonkun toisen ajankäytöstä, jos ei tiedä kaikkia taustoja. Ja useimmitenhan emme tiedä.

Joten ennenkuin mennään pätemään omassa erinomaisuudentunnossamme toisille ajankäytöstä, voidaan miettiä, onko tästä pätemisestä ja hurskastelusta jollekulle oikeasti jotain hyötyä vai aiheuttaako se hankalassa elämäntilanteessa olevalle ihmiselle kohtuutonta ylimääräistä painetta, joka mahdollisesti johtaa entistä huonompaan lopputulokseen.

Mitä siis pitäisi tehdä? Jos oikeasti haluaa saada itsessään tai muissa ihmisissä positiivista muutosta aikaan, tulee arvostelun ja syyllistämisen sijaan rohkaista ja kannustaa.

Ja lopuksi erinomainen liikuntavinkki aikatauluhaasteiden kanssa painiville. Yoogaia tuo ohjatun treenin netin kautta omaan olohuoneeseesi. Tämä ei ole maksettu mainos vaan tyytyväisen käyttäjän suositus. Nettikameran avulla ohjaaja näkee liikkeesi ja voi korjata tekemistäsi. Ohjaaja tai muut treenaajat eivät silti kuule, jos pieraiset kesken haastavan asanan. Aivan loistava idea kiireiselle! http://yoogaia.com/

IMG_0181

Mainokset

6 thoughts on “Ajankäytön haasteet ja nettijoogavinkki

  1. Mahtava postaus! Kiitos!

    Tälleen ei-yksinhuoltajana haluaisin myös sanoa, että mulle toki liikkuminen on osin kiinni omista valinnoista. Aika usein valitsen lapsen kanssa hengailun, koska se on kivaa, ja koska lapsi on aika pieni, ja se sitten tarkoittaa esimerkiksi juoksulenkkejä iltayhdeksän jälkeen. Mä teen sitä, koska tykkään siitä, mutta en kyllä voi paheksua, jos kukaan muu ei koe ajatusta mielekkäänä.

    Ylen uutisissa oli muuten viime viikolla aika hyvä artikkeli siitä, miten liikunta ei aina kaikissa elämäntilanteissa tuo lisää voimaa ja jaksamista: http://yle.fi/uutiset/liikunnan_pakkosuorittaminen_ei_valttamatta_palkitse/7090229

    • Kiitos tuosta linkistä, se on todella naulan kantaan. Vaikeassa elämäntilanteessa treeni voi tuoda vain lisää stressiä elämään. Allekirjoitan täysin! Ja muutenkin tuo pointtisi, että jos omat valinnat sopii itselle, ne ei välltämättä sovi muille.

  2. Mahtava kirjoitus! itse olen pakottanut itseni liikkeelle tinkimällä nukkumisesta ja nyt se kostautuu. Itse päätin että nyt kun lapsi tarvitsee minua niin annan ajan hänelle ja liikumme hänen ehdoillaan ja yritän näyttää hänelle tervettä tapaa liikkua. Mietin että onko järkeä olla puolikuollut ja kirota että taas pitää likkua, lapsi oppii nopeasti tämän negatiivisen asenteen ja sitä en halua. Lapsi kasvaa ja saan aikaa sitten joskus….

    • Kiitos! Nukkumisesta ei ole musta mitään järkeä tinkiä, siinä mennään vaan ojasta allikkoon. Juuri näin, että kyllä sitä aikaa sitten taas on, kun lapsi on isompi. Pitää mennä kulloisenkin elämäntilanteen ja voimavarojen mukaan. Ja hyvä pointti musta myös tuo, että mieluummin liikuntaa nautinnon kautta ja sitä myöten opettaa myös lapselle sen liikunnan ilon, eikä sitä, että se on jotain pakkopullaa.

  3. Mulla vähän samat kokemukset. Ensinnäkin olen lasten kanssa yksinäni kotona käytännössä joka päivä kuuteen saakka. Ja koska pienin vaatii minut nukuttajaksi, niin ideaalisena päivänä mun treeniaikani voisi olla joskus klo 18-20. Mutta milloin sitten siivotaan, tehdään ruoat, pestään vaatteet jne. Itse olen ratkaissut tämä niin, että teen usein lyhyitä treenejä eli vaikkapa 30 minuutin kahvakuula on helppo tehdä siinä välissä kun on lykännyt pesukoneen päälle ja ennen iltapalaa. Zumbat ja punttikset sit viikonloppuisin tai silloin kun koko perhe on koossa.

    • Just näin, luovuutta vaatii tuo aikataulun organisoiminen mutta propsit sinulle siitä, että olet siinä noin hyvin onnistunut. Pienistäkin pätkistä muodostuu jo ihan hyvä määrä treeniä ja on ymmärtääksi ihan yhtä tehokasta kun putkeen tehty pidempikin treeni.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s