Crossfit vai Crosstraining

Crossfit vai Crosstraining

Kuva: Anne Teräväinen

Olin http://nyreenataan.blogspot.fi/ Annen ja Elinan järjestämällä Crosstraining -tunnilla Esportilla. Crosstraining on hyvin samansisältöinen treeni kuin mikä tunnetaan paremmin Crossfitinä. Mieheni treenasi joskus vuonna 2010 Crossfitiä ja niistä ajoista lähtien laji on ollut tuttu. Nyt pääsin itse vasta testaamaan tätä sukulaislajia.

Crossfit on siis lisensoitu laji ja sillä nimellä ei saa markkinoida liikuntapalvelua jos ei ole lisenssiä. Sen takia on nyt tullut näitä kaikkia vähän saman nimisiä, samaa hommaa ne periaatteessa on. Tosin Crosstraining voi tarkoittaa mitä tahansa muutakin kuntopiiriharjoittelua ja tuolla nimellä on ollut ihan erisisältöisiäkin treenejä kuin tämä. Esportilla Crosstrainingin sisältö on kuitenkin hyvin sama kuin Crossfitin.

Harjoittelimme etukyykkyä, pystypunnerrusta ja sumomaastavetoa ja voi pojat, että oli tekniikassa korjaamista. Tuossa Annen ottamassa kuvassa teen pystypunnerrusta ja tuo on otettu sen jälkeen, kun ohjaaja korjasi asentoa, ensin otin kuvaan aivan liian leveän asennon. Teimme myös boxille nousuja, burpeeseja ja alkulämppärinä rapukävelyjä sun muuta.

Kyykkyjä tulee selkeästi tehtyä paino liian edessä. Annella oli tuostakin kuvallista todistusaineistoa mutta en viitsi tänne nyt laittaa väärää tekniikkaa esille. Väärän asennon myös huomasi siitä, että etureidet kipeytyivät. Jos asento olisi ollut oikeaoppisesti kantapäillä, olisi voima tullut enemmän pakaroista. Mutta oppia ikä kaikki. Noita vaan täytyisi toistaa hitaasti ja ajatuksella, jotta oikea tekniikka jäisi selkärankaan.

Treeniä myös hieman haittasi yli kuukauden jatkunut kestoflunssa. Sain siis Istanbulin paluumatkalla hirveän flunssan jonka seurauksena ääni meni kokonaan ja yskä on jatkunut siitä asti. Lääkäri puhui Mykoplasman mahdollisuudesta, mikä olisi sangen v-mäistä, koska tuo bakteerin ja viruksen välimuoto voi aiheuttaa suorituskyvyn alenemista jopa vuodeksi. Treenien kannalta todella pirullinen juttu.

Mutta taudista huolimatta kiinnosti mennä testaamaan lajia ja ihan ok sitä jaksoi vaikka olisi ehkä ollut järkevää himmailla vähän enemmän tämän taudin takia. Toisaalta oli ikävä rankempaa treeniä, kun tässä on jo toista kuukautta treenattu Hot Joogan, syvävenyttelyjen ja kävelylenkkien muodossa mutta puolikuntoisena ei kauheasti ole järkeä tuon rankemminkaan treenata. Joten mun esimerkkiä ei kannata tässä seurata ja mennä puolikuntoisena rehkimään, se ei ole kauhean hyvä idea. Muuten kyllä suosittelen lämpimästi Crosstrainingiä, jos tykkää rankasta treenistä.

Mainokset

4 thoughts on “Crossfit vai Crosstraining

  1. Jos se mykoplasma todetaan, siihen on ihan hyvä antibiootti. Itse söin kaikki muut kuurit ja viimeisenä lääkärit arveli että jos se olis sittenkin mykoplasma..kun sain sen kuurin niin olo parani tosi nopeasti. Rankka treeni kuullostaa hyvältä! Täytyykin kokeilla!

  2. Olen kans nyt uskaltautunut kyykkäämään synnytyksen jäljiltä, vauva oli aloittaessani n.1,5kk. Etukyykkyä en ole tohtinut, takakyykyssä asento on helpompi pitää. Kyykkääminen on kivaa:)

    Ilmeisesti jotkut käyttävät laudanpätkää jossain kohtaa jalan alla, jotta paino kyykätessä on oikeaoppisesti, oikeassa kohdassa jalkapohjaa…

    Toivottavasti ei ole mykoplasmaa!

    http://mamainprogess.blogspot.fi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s