Liikunta ja mieliala

Olen tänä syksynä ottanut liikuntakaverikseni teini-ikäisen poikani koska hän alkaa olla jo aikamiehen kokoinen, joten salitreeniäkin voi tietyin rajoittein alkaa tekemään. Rankimmat maksimivoimatreenit jätetään tuleville vuosille joten aerobinen osuus on toistaiseksi vielä isommassa osassa.

Omien treenieni lisäksi olen käynyt pojan kanssa yhteistreeneissä (lenkkiä ja/tai salia) noin kerran viikossa ja tarkoitus saada pojalle myös jonkinlainen saliohjelma kehitettyä. Minähän en siis ole mikään personal trainer, enkä osaa tehdä kellekään sellaisia ohjelmia jolla tavoitellaan merkittäviä tuloksia. Mutta tuollaisen peruskuntotason ohjelman sitä nyt pystyy kehittämään näilläkin tiedoilla ja taidoilla.

Viimeksi kun käytiin taas salilla, poika totesi treenin jälkeen, että äiti on aina pinna kireällä kun mennään salille mutta hyvällä tuulella kun tullaan sieltä pois. Kummasti se mieliala aina muuttuu treenin aikana. Vaikka kuinka ärsyttäisi kiireisen työpäivän jälkeen, ei vielä ikinä ole käynyt niin, että pinna olisi kireällä vielä treenin jälkeenkin.

Lähestulkoon mistä tahansa linkistä ja lähteestä löytyy samat asiat liikunnan ja mielenterveyden yhteydestä:  http://www.hel.fi/hki/terke/fi/itsehoito/mielenterveys ja http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/hyvinvointi/liikunta Tosin liikunnan ja endorfiinien yhteydestä kiistellään: http://fi.wikipedia.org/wiki/Endorfiini Oli endorfiineillä vaikutusta tai ei, aika moni silti havaitsee itsessää liikunnan tuoman hyvänolontunteen

Niin kauan kun liikunnasta ei tule pakkomiellettä tai addiktiota, eikä ajeta itseä ylikuntoon, on liikunnan positiiviset vaikutukset mielialaan ja mielenterveyteen aikalailla ilmiselvät. Terveydenhuollon pitäisi iänikuisen laihdutuspuheen sijaan keskittyä kannustamaan ihmisiä liikkumaan. Painokeskeinen terveyspuhe ja laihduttamiseen painostaminen stressaa ihmisiä, stressi johtaa tutkitusti suurempaan ylipainoon ja stressi yhdistettynä ylipainosta syyllistymiseen pahentaa ihmisten mielenterveysongelmia entisestään.

Asiaa pitäisi lähestyä kannustamalla ihmisiä liikkumaan enemmän. Liikunta auttaa sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin ja nämä kaksi asiaa tukevat toisiaan. Liikunnan lisäksi uni ja lepo ovat oleellisia. Kun lepo ja liikunta ovat kohdillaan, moni muukin asia loksahtaa helpommin paikoilleen.

Eipä sillä, liikunnallisten ihmistenkin joukosta löytyy paljon henkisten ongelmien kanssa kamppailevia ihmisiä. Joidenkin urheilulajien parissa esimerkiksi syömishäiriöt ovat yleisiä. Sikäli liikuntakaan ei ole mikään kaikkien ongelmien ratkaisu ja avain ikuiseen onneen. Pidän liikuntaa silti nukkumisen ohella parhaimpana itseapukeinona mitä ihminen voi henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa eteen tehdä.

2012-11-28-0564

Treenin jälkeen irtoaa hymy herkemmin.

https://www.facebook.com/Heftytraining

Mainokset

6 thoughts on “Liikunta ja mieliala

  1. Liikunta on mitä mainioin torpata lievää masennusta, jopa tehokkaampi kuin mielialalääkitys. On hienoa, että lääkäritkin puhuvat aiheesta nykyisin, ja liikunnasta lääkkeenä on tullut virallinen totuus. Vielä kun keksittäisiin tapoja, joilla kaikki ihmiset saataisiin nauttimaan liikunnasta – nekin, joilla siihen on henkinen kynnys.

    • Tuo on yllättävää, että liikunta voi tepsiä lievään masennukseen jopa lääkitystä paremmin mutta toisaalta käy järkeen silti. Liikunnasta nauttiminen on oma haasteensa. Täytyy jossain postauksessa pureutua siihen vielä erikseen.

  2. Olen esikoisen syntymästä saakka ollut uniongelmainen. Siis ihan kunnolla. Iltaysin jälkeen uni ei enää tule ja kun lopulta nukahdan, heräilen pitkin yötä (vaikka kumpikaan lapsi ei edes herättäisi). Yösyöminen on myös ongelma. Aloittaessani vuosi sitten pienen tauon jälkeen taas aktiivisemman treenaamisen, huomasin taas kuinka hienosti iltatreeni tuo unen. Reipas kävelylenkki ulkona antaa happea, mutta unta se ei tuo. Sen sijaan kunnon sykejumppa tai vauhdilla tehty punttitreeni (esim. body pump- voi kuinka uni tulee suloisesti sen älkeen:) Valitettavasti ei ole pysyvää, eli pari-kolme iltaa tulee uni hyvin, mutta sitten taas ongelmat alkavat.

    • Uniongelmat tuntuvat olevan tosi yleisiä nykyään. Oletko kokeillut jo melatoniinitabletteja? Itselläni auttoi jonkin verran. Hot jooga on itselläni myös toiminut rentouttavana iltatreeninä.

      • Olen joo. Ja käytän niitä satunnaisesti, mutta kun tuo neitokainen tykkää käydä nimenomaan öisin tankkaamassa maitoa ja läheisyyttä niin ei oikein suositella sitä melatoniinia. Joogaa en ole kokeillut, mutta kunnollista venyttelyä kyllä. Joskus auttaa, useimmiten ei. Tuntuu että täytyy väsyttää itsensä ihan reporangaksi niin ettei ”valvottavat ajatukset” pääse sekoittamaan päätä. Ja on tämä kyllä perinnöllistäkin, äidillä ihan sama vaiva.

      • Aivan joo, itsellä ei niin tietoa noista imetysjutuista, niistä kun on jo 13 vuotta aikaa 🙂 Mutta tosiaan täytyy paneutua tuohon unettomuusteemaan vielä tarkemmin joku kerta, sille on tilausta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s