Liikkumista koko perheen voimin

Nyt lipsahti viime viikko niin kiireen puolelle, että blogipäivitys jäi kokonaan. Mutta korjataan tilanne nyt. Perheellisten liikkumisesta siis asiaa.

Aika moni perheellinen valittelee sitä, että ei jää aikaa liikuntaharrastuksille. On toki selvää, että univajeisille pikkulasten vanhemmille on prioriteetti pysyä tolkuissaan väsymyksen keskellä ja liikunta saattaa vuodeksi tai pariksi jäädä satunnaisten vaunulenkkien varaan. Toki pikkulasten kanniskelu on jo hyötyliikuntaa sellaisenaankin.

Mutta sitten kun lapsi oppii kävelemään ja nukkumaan yöt, avautuu liikunnallekin huimasti lisää mahdollisuuksia. Pienten lasten kanssa pystyy varsinkin aerobista liikuntaa tekemään paljonkin: työntämään rattaissa, vetämään pulkassa ja sitten kun lapsi opettelee ajamaan pyörällä, voi itse hölkkäillä vierellä.

Ryhmäliikunta ja kuntosaliharrastus onkin sitten hieman haastavampaa pienten lasten vanhempana. Ellei salilla ole lapsiparkkia, pitää vanhempien sopia lastenhoitovuorot jotta harrastuksiin päästään. Mutta sitten kun lapsi tulee teini-ikään, voi lapsen kanssa harrastaakin melkein mitä vaan. Jos teini vaan suostuu.

Meillä perheen yhteiseksi harrastukseksi on muodostunut kuntosalilla käynti. Ollaan pojan kanssa käyty nyt kerran viikossa yhdessä salilla ja tarkoitus on tihentää kahteen kertaan. Myös yksin salilla käymään tottunut miehenikin lähti mukaan perhesalitteluun. Koko perheen kuntosaliharrastus oli kaikkien mielestä kivaa.

Teinin kuntosalitreeniin on omat rajoitteensa ja näiden perusteella rankimmat maksimivoimatreenit jätetäänkin sitten myöhemmille ajoille, jolloin pituuskasvu on jo loppunut.

Meidän perheen vakiojuttuihin kuuluu myös lenkit. Joko kävellen ja juosten tai vain kävellen. Nykyiset lenkkimaastot sijoittuvat yleensä Oulunkylä-Paloheinä -akselille. Uiminen oli myös vakiojuttu silloin kun lapsi oli pieni mutta nyt ei enää saada houkuteltua teiniä mukaan siihen hommaan. Viimeksi menimme miehen kanssa sitten kahdestaan kauhomaan Mäkelänrinteeseen.

Kotona voi myös tehdä monenlaista: venytellä, joogata, tehdä lihaskuntotreeniä oman kehon painolla ja nostella kahvakuulaa. Lapsen kanssa aina venytellään kotona salitreenin jälkeen. Meidän vakkari venyttelypaikka on olohuoneessa tuossa TV:n edessä. Siinä just ja just mahtuu 2 kerrallaan venyttelemään.

2013-10-15-0078

2013-10-15-0093

Kuvan kurpitsa ei liity tapaukseen. Siitä on tarkoitus kyllä tehdä jotain keittoa ja piirakkaa ja kovertaa kuoresta Halloween-lyhty.

2013-10-15-0144

Mainokset

2 thoughts on “Liikkumista koko perheen voimin

  1. Meillä on neljä lapsosta, iältään vajaa 2 viikkoa – 6 vuotta, eli hulinaa riittää. MIehen kanssa tykkäämme kumpikin liikkua aktiivisesti ja ollaan saatu sovituksi salipäivät sun muut lenkit hyvin. Lapsien kanssa lenkkeillään paljon, viimeaikoina kävellen kun nuorimmianen oli mahassa:)

    Uuden vauvan kanssa ei vielä ole lenkille päästy vaan pian sekin päivä on edessä, meillä tarvitaan yhdet tuplarattaat ja vauvan rattaat lauman liikuttamiseen, vanhin pyöräilee. Nyt synnytyksen jälkeen olen aloittanut varovaisen liikunnan kävelemällä, crosstrainerilla ja punttijumpalla ihan kotioloissa. Eilenkin vauva jaksoi tunnin katsella äidin puuhia ja vanhemmat lapset jumppaavat mukana tai kannustavat:D Ja lapsethan on hyvä ottaa mukaan, oppivat liikunnallisen elämäntavan siinä ihan vahingossa!

    Lasten kanssa liikkuminen VOI olla hankalampaa, mutta kyllä sille aikaa löytyy jos tahtoo, näin uskallan neljän pikkulapsen äitinä väittää:)

    http://mamainprogess.blogspot.fi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s