Kankeat ja notkeat osa 2

Bloggasin huhtikuussa joogateemaan liittyen liikkuvuudesta: https://heftytraining.wordpress.com/2013/04/11/kankeat-ja-notkeat/

Tämä aihe tuli taas mieleen kun kävin tässä hiljattain hierojalla ja hän kyseli, venyttelenkö tarpeeksi. Ennenkuin ehdin vastata, hän sanoi: ”tunnusta pois, siinä olisi parantamisen varaa”. No pakkohan se oli tunnustaa, sitäpaitsi hieroja varmaan huomasi sen jo mun juntturassa olevista lihaksistani.

Notkeuteen vaikuttaa lihasten joustavuuden lisäksi nivelten liikkuvuus. Mulla on tietyt nivelet jopa vähän yliliikkuvat, joka antaa illuusion notkeudesta. Lihakset sen sijaan ovat useinkin aika jumissa. Etenkin istumatyöläisen tyyppivika: niska-selkä-hartia -osasto.

Mulla on myös toinen akilleenkantapää liikkuvuuden suhteen nimittäin paradoksaalisesti juuri akillesjänteet. Ne on suhteessa muun kropan liikkuvuuteen auttamattoman kankeat ja siihen on looginen selitys: liiallinen korkokengillä kävely. Korkokengillä kävely nimittäin lyhentää akillesjännettä. Ne on varmaan jo luonnostaakin jäykät mulla mutta korkokengät ovat tehneet niistä ihan ennätyskireät. Tämä vaikeuttaa etenkin syväkyykyn tekemistä. Liike jota tarvitaan ainakin tanssissa, painonnostossa ja joogassa.

Akillesjänteiden kireys on monessa suhteessa hyvin rajoittava tekijä. Yläselän jumituksista on haittaa itseasiassa ihan samoissa lajeissa, tosin joogalla ja venyttelyllä tuota aluetta saan sentään jotenkin kuntoon. Akillesjänteet taas ovat niin kroonisessa tilassa, että en usko niiden ikinä venyvän edes siedettävälle tasolle.

Siippani välillä ihmettelee miksi minun täytyy venytellä, kun olen jo valmiiksi niin notkea. Tässä nyt tuli muutama syy. Ja sitten myös se, että notkeus on varsin suhteellista. Jos joskus on päässyt kaikenmaailman spagaatit ja sillat, niin siihen verrattuna nykyinen olotila tuntuu notkealta kuin rautakanki. Se on aika ankeaa.

David2 (2)

Kuvassa aerobicin SM Laura Vihervä. Hyvin notkea ihminen.

Kuva: Thomas Broumand

Mainokset

4 thoughts on “Kankeat ja notkeat osa 2

  1. Mulla on luonnostaan superjäykät nivelet ja lihakset – turhauttavaa. Mutta kehitys on supernopeaa, kun vaan vähän vaivautuu. Venyttely on parhaimmillaan hyvin palkitsevaa, koska tuloksia myös tulee.

    • Totta, asian eteen kyllä hyvinkin pystyy tekemään töitä ja edistyä. Tosin venyttelyn pitäis olla silloin säännöllistä ja tavoitteellista. Semmonen ”oho, unohdin taas venytellä, tehdääs nyt jotkut akuutit ja pakolliset” mitä itse harrastan, pitää lähinnä tilanteen siedettävällä tasolla mutta jos haluais selvästi parantaa liikkuvuutta, pitäis olla ehkä joku säännöllinen ohjelma.

  2. Toimistotyöläisenä ja laiskana venyttelijänä pidän pilatesrullaa (foam roller) taivaanlahjana. On ihanaa illalla venyttää sillä rankaa pois siitä toimiston etukenosta ja tuntea nikamien rutisevan auki.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s