IN ja OUT treenilajit

Oletko tavallinen tuulipukujuntti vai haluatko olla hip & happening, aallonharjalla viimeisimpien treenilajien suhteen? Tässä Heftytrainingin lista IN ja OUT -lajeista, sekä kestosuosikeista jotka eivät koskaan mene pois muodista.

Disclaimer: tätä, kuten muitakaan postauksiani, ei kannata ottaa vakavasti, tärkeintä on liikkuminen ja se, että harrastaa juuri sitä lajia mistä tykkää.

Disclaimer 2: tämä ei ole myöskään tilastotieteellinen katsaus lajien harrastajamääriin perustuvan suosion mukaan.

OUT

-Zumba, tuo muutama vuosi sitten Suomeenkin rantautunut erilaisia tanssilajeja yhdistävä, helppo mutta tehokkaasti sykettä nostattava jumppa joka sai valtaisan suosion. Myös HeiaHeian tilastojen mukaan Zumba on laskussa.

-Step aerobic. Onkohan tätä edes missään tarjolla enää? Laji on niin ysäri, että se on varmasti aika pian taas IN -listalla jo pelkän retroutensa vuoksi.

-Sauvakävely. Melkein kuuluisi kestosuosikkilistalle kuitenkin. Tätä lajia yritettiin tehdä muodikkaammaksi kansainvälisellä Nordic Walking -nimellä. Ei onnistunut. Lajin suosion salaisuus taitaakin olla juuri sen rehellisessä juntti-imagossa. Ja rehellisessä junttiudessahan ei ole mitään pahaa.

-Muokkaus ja vastaavat: ryhmäliikuntatunti, jossa tehdään pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Aika moni nykyään jo tietää, että tuollaiset tunnit ovat lihaskunnon kannalta melkoisen turhaa puuhaa. Kaloreita toki noillakin tunneilla palaa mutta siihen noiden tuntien teho sitten jääkin. Bodypump menee hieman samaan kategoriaan, liian pitkiä sarjoja liian pienillä painoilla.

IN

-Katu- ja klubitanssityylit kuten House Dancing, Voguing, Waacking ja Popping. Kaikki keksitty joskus kymmeniä vuosia sitten mutta löydetty taas uudestaan.

-Roller derby. Jokainen aikaansa seuraava kaupunkilainen tietää mitä on Roller derby: kontaktilaji jossa rullaluistellaan joukkueessa. Joukkueiden jäsenillä on villit meikit ja vaatteet sekä roisit lempinimet. Lajissa kilpailevat vain naiset jotka eivät pelkää mustelmia ja ruhjeita. Ennen pienen piirin UG-juttu, nyt jo isomman yleisön tietoisuudessa.

-Toiminnallinen treenaaminen kuten esim. Crossfit. Rantautui Suomeen 2000-luvulla ja sai suosiota Mikko Salon voittaessa maailmanmestaruuden 2009. Reebok on laajentanut lajin suosiota aggressiivisilla mainoskampanjoillaan. Crossfit on lisenssoitu laji mutta vastaavia muitakin toiminnallisen treenaamisen lajeja, hieman erilaisilla nimivariaatioilla, on syntynyt kuin sieniä sateella. Tämän suosio tosin alkaa ehkä kohta hiipumaan perinteisten voimalajien syrjäyttäessä ne.

-Murtomaahiihto. Kestosuosikki joka on palannut nyt myös nuorten kaupunkilaisten suosioon ja siksi IN-listalla. Syynä saattaa olla erityisen lumiset talvet ja lajin retrohenkisyys.

Kestosuosikit

-Juoksu ja etenkin maratonit. Jo vuosia kestosuosikkilistalla ollut juoksu on aina ja edelleen äärimmäisen suosittua. Erilaisia juoksutapahtumia on suomen kesässä melkein joka viikolle.

-Kahvakuulaurheilu. Toiminnallisen harjoittelun buumin mukanaan tuoma lihaskuntolaji jonka suosio ei ota laantuakseen vielä vuosienkaan jälkeen. Toimii yksinään tai oheislajina muulle treenaamiselle.

-Jooga. Joogan eri alalajit kuten Hot jooga tai Yinjooga ovat olleet tasaisin väliajoin IN-listalla ja Astanga eli voimajooga on ollut kestosuosikki jo vuosikymmeniä tai satoja tai tuhansia. Toimii aina ja kaikille, pää- tai oheislajina.

Bubbling under

-Voimanosto ja painonnosto, lajit saaneet suosiota toiminnallisen urheilun myötä ja eivät ole enää vain sikaniska salikarjujen lajeja. Haastaja kahvakuulaurheilulle ja Crossfitille.

-New Jack Swing: 90-luvulta tuttu katu- ja klubitanssi jonka suosio nostanut maailmalla päätään mutta ei vielä rantautunut Suomeen.

-Triathlon: kestävyyslajina haastaja suositulle maratonjuoksulle. Menee osittain myös kestosuosikkilistalle mutta on jäänyt silti suosiossaan aika paljon juoksun jalkoihin.

-Kamppailulajit. Osittain myös kestosuosikkilistalla. Vuosituhannen vaihteessa mm. kuntonyrkkeily, thai- ja kickboxing olivat suosiossa. Nyt on nostamassa suosiotaan MMA eli Mixed martial arts eli vapaaottelu. Buumi odottaa vielä tuloaan.

Mitä mieltä olet listoista: vaihtaisitko joidenkin lajien paikkaa, lisäisitkö tai poistaisitko jotain?

viva5

Mainokset

Koululiikunta ja liikunnanvihaajat

Koulujen alkuun on vielä kuukausi mutta nostan silti nyt esiin yhden kestosuosikkiaiheen. Koululiikunta taitaa edelleen olla yksi suurimmista syistä siihen miksi liikunnanvihaajia on niin paljon. Jos omassa lapsuudessani ja nuoruudessani liikkumiseni olisi ollut vain koululiikunnan varassa, olisin luultavasti itsekin päätynyt liikunnanvihaajaksi.

Onneksi kuitenkin olin aloittanut baletin kuusivuotiaana. Sen jälkeen tanssiharrastus on muutamia taukoja lukuunottamatta ollut mukana elämässäni aina ja tulee varmasti olemaan mummoksi asti. Ilman tanssia, en ehkä koskaan olisi oppinut rakastamaan mitään muutakaan liikuntaa. En varsinkaan koululiikunnan ansiosta.

Mikä siinä koululiikunnassa sitten on sellaista, mikä saa niin monet vihaamaan liikuntaa lopun elämäänsä? Yksi syy on se, että koululiikunnassa on lajeja jotka eivät sovi kaikille. Esimerkiksi joukkuelajit ja sellaiset jotka vaativat pallosilmää. Jos pallosilmää ei ole, ovat ko. lajit aivan täyttä tuskaa. Pallosilmätön ihminen kun mieluiten maastoutuu silloin kun joku lentävä, liukuva tai vierivä objekti tulee kohti.

Omasta mielestäni tietysti tanssi olisi kaikille hyvä koululiikunnan laji mutta totuus on se, että harvalla suomalaisella on siihen vaadittavaa koordinaatiokykyä tai rytmitajua. Tanssiin pakottaminen koululiikunnassa saisi ihan yhtä lailla osan porukasta vihaamaan liikuntaa.

Yksi keino olisi se, että jakaannuttaisiin pienempiin ryhmiin ja lisättäisiin liikuntatunteihin valinnaisuutta.Tämän organisoiminen alemmilla luokilla on haastavaa mutta yläasteella ja lukiossa onnistuu paremmin. Ihminen kuitenkin muodostaa mielipiteensä liikunnasta jo melko varhain ja ala-asteella syntyneet liikuntatraumat voivat jatkua pitkälle. Pienten koululaisten jakaminen ryhmiin, vaatisi enemmän opettajia ja siinä tuleekin vastaan rajalliset resurssit.

Mikä siis neuvoksi? Pitäisikö koululiikunta lopettaa kokonaan koska se aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä? Ei välttämättä. Koululiikunnan luonne voitaisiin muuttaa enemmän sellaiseksi ”löydä oma lajisi” tunniksi. Kaikkea pitäisi kokeilla mutta kaikesta ei tarvitse tykätä. Lajivalkoiman tulisi näinollen olla nykyistä laajempi.

Liikunnan, kuten muidenkin taide- ja taitoaineiden numeroarvostelun voisi myös lopettaa ja ottaa tilalle hyväksytty/hylätty periaatteen. Hyväksytty tulee silloin kun vaaditut asiat on suoritettu, oli niissä kuinka hyvä tai huono tahansa. Jos esim. liikunnasta tulee huono numero, lapsi helposti ajattelee, että hänestä ei vain ole liikkujaksi ja lakkaa yrittämästä. Kun kerran omaksuu sen huonon liikkujan leiman, se ei välttämättä lähde koskaan pois.

Hyväksytyn saisivat kaikki jotka edes kokeilisivat ja yrittäisivät. Tämä ei tienkään palkitse niitä jotka ovat taitoaineissa hyviä mutta sitä varten voisikin sitten olla koulussa eri lajien vapaaehtoisia kilpailuja joista voi valita mihin osallistuu vai osallistuuko mihinkään. Kilpailupalkinnot antaisivat motivaation kovempaan yrittämiseen. Ketään ei siis rangaista huonolla numerolla mutta jokaiselle annetaan mahdollisuus tavoitella palkintoja.

Jo kansanterveydellisestä näkökulmastakin kaikki suomalaiset pitäisi saada liikkumaan ja tähän tavoitteeseen pääseminen vaatisi myös koululiikunnan radikaalia uudistumista. Edullisiin tai jopa ilmaisiin liikuntaharrastusmahdollisuuksiin satsaaminen on myös yksi tapa mutta siitä joku toinen kerta lisää.

Vanhemmat voivat vaikuttaa myös asiaan etsimällä lapselleen lajin tai lajeja joista lapsi pitää. Tämä saattaa vaatia aika paljon aikaa ja vaivaa (ja jotkut lajit myös rahaa) mutta väitän, että jokaiselle on olemassa joku laji. Oma lapseni harrastaa jujutsua ja airsoftia. Kun löytää lapsena jo lajeja, joista pitää, on pienempi todennäköisyys päätyä liikunnanvihaajaksi.

viva 3

Elämäntaparemontti vai remonttielämäntapa?

Vastaan heti otsikon kysymykseen: jälkimmäinen.

Jos joku ihmettelee, miksi tähän blogiin postataan niin harvoin, on syy se, että kylppäriremontti on edelleen kesken. Kuvitelmahan tietenkin oli, että valmista tulee about. 3. viikossa mutta nyt on mennyt jo varmaan 6 viikkoa.

Me ollaan tehty tätä pääasiassa itse, ammattilaiset ovat tehneet kriittisimmät osiot. Mutta totuus on, että kun pitkien työpäivien jälkeen yrittää itse saada hommaa etenemään, se etenee to-del-la hitaasti. Olen mm. pelkkää laattojen saumausta tehnyt nyt melkein 2 viikkoa. Joka päivä, pieni osio kerrallaan.

Oma vika tietysti, että halusin mm. kahta eri väristä laattaa ja saumaa, niiden kanssa on todella saanut nysvätä ja nykertää jotta tulee edes etäisesti siedettävän näköistä. Saumaus on nyt melkein valmis, vielä pitää laittaa silikonit nurkkiin, maalata katto ja kalustaa, sitten olis valmista. En tiedä koska, ehkä tällä viikolla tai sitten jouluna.

Tai valmista ja valmista, sitten siirrytään nysväämään seuraavaa kohdetta. Aina löytyy joku kohta, mitä olis kiva vähän uudistaa.

Tässä parit kuvat vesieristys ja laatoitusvaiheista, pahoittelen huonoa kuvien laatua. Kuten näkyy, kylppäristä on tulossa musta-valkoinen.

Image

Image

Miesten sporttimuotia

Kuva

Miesten sporttimuotia

Tässä olis esimakua Davidin miesten sporttimuodista syksylle 2013. Kuvat on ottanut tuttuun tapaan Thomas Broumand http://www.broufoto.fi/  Miehen päällä on Jani Maunulan sekä mun suunnittelemia tuotteita. Kuvissa poseeraa vapaaottelua treenaava kreikkalainen sporttimalli Dimitrios.

Nämä tuotteet ovat kauppojen hyllyillä parin viikon päästä. Tuolta linkistä löydät kaupat mistä Davidin tuotteita löytyy http://www.davidcollection.net/shops/

K2200b-058

k2200-045

K4192-077

K2210-010

K4192-007

 

K4223_K4222