Sopiva paino

Mikä on ihmiselle sopiva paino? Lääketieteen mukaan se on 18,5-25 BMI:n välimaastossa. Lievä ylipaino on BMI 25-30 ja lihavuus alkaa BMI 30:sta. Millä perusteella tällaiset lukemat ja raja-arvot ovat sitten päätelty tai perusteltu, sitä en tiedä. Voiko sopiva paino olla jotain muuta kuin BMI:n mukainen normaalipaino?

BMI:tä laskiessa välillä mainitaan, että erityisen lihaksikkailla ihmisillä ei ole syytä tuijottaa noita raja-arvoja. Silti jotkut lääkärit tuijottavat yksisilmäisesti BMI:tä ja joitakin lihaksikkaita ja alhaisen rasvaprosentin omaavia urheilijoita on käsketty laihduttaa. Kyseinen lääkäri olisi varmasti itsekin tajunnut kehoituksensa älyttömyyden jos olisi viitsinut katsoa potilasta.

Jos siis lihasta on enemmän kuin tavallisella sohvaperunalla, miten pystytään määrittelemään sopiva paino?

Esimerkiksi raakavoimannostaja Anna Karrila on 160cm pitkä ja painaa 82,5kg. Aiemmin Anna treenasi classic bodybuildingiä joka on painoluokkaurheilua jossa luokat määritellään pituuden mukaan, silloin hän painoi 60kg. Voimanostossa on myös painoluokat ja naisten ylin painoluokka on yli 90 kiloiset. Mitää ylärajaa ei ylimmässä painoluokassa käsittääkseni ole.

Karrila on siis muokannut kehonpainoaan lajityypille sopivaksi. Voimanostossa ei keveydestä ole erityistä hyötyä eikä rasvaprosentin ole pakko olla niin alhainen kuin bodybuildingissä tai bodyfitnessissä. Laji myös vaatii ruokavalion jolla voima kasvaa eli ei voi olla kitudieeteillä koska energiaa on saatava reilusti jotta treeni kulkee ja lihasmassa kasvaa.

Yhtäaikainen laihduttaminen ja voimanhankinta on hankala yhdistelmä tai ainakin äärimmäisen vaikea toteuttaa. Jos ei treenaa ammatikseen, on lähes mahdotonta pudottaa painoa siten, että vain rasva katoaa mutta ei lihasta ei ollenkaan. Laihdutettaessa lähtee aina jonkinverran lihasta. Laihdutustavasta riippuu, lähteekö sitä paljon vai vähän.

Karrilasta näkee päällepäin, että hänellä on huikea määrä lihasmassaa. Karrilan BMI on 32,23 joka on taulukoiden mukaan merkittävä lihavuus. Jos pelkkää taulukkoa tuijotetaan, passitettaisiin Karrila oitis laihdutuskuurille. Lajin näkökulmasta se ei olisi kannattavaa.

Image

http://www.hs.fi/kuukausiliite/Anna+Karrila+on+11+laudaturin+ylioppilas+ja+voimanoston+maailmanmestari/a1362105540431

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että Karrila nostaa kyykystä 175, penkistä 122,5 ja maasta 185 kiloa. Jos siis ei nosta tuollaisia määriä vaan on pikemminkin sitä osastoa joka saa hädintuskin nostettua itsensä sohvalta, ei ylipainoa voi perustella pelkästään suurella lihasmassalla.

Terveydellisestä näkökulmasta lihaksen ja rasvan suhde olisi etenkin urheilijalle BMI:tä pätevämpi indikaattori mutta sitä on melko vaikea mitata luotettavasti. InBody- ja vastaavilla laitteilla voidaan saada suuntaa antavia tuloksia mutta koska niissäkin on mittausolosuhteita vaikea vakioida, ei niitäkään tuloksia pystytä luotettavasti vertailemaan. Pihtimittauksella sen sijaan saadaan ihonalaisen rasvakerroksen paksuudesta hyvä kuva. Viskeraalirasvaa sillä ei pysty mittaamaan.

Mikä siis on sopiva paino? Omalla kohdallani sanoisin, että jos rauta nousee ja lihasta on paljon, voi kehoni paino olla suosituksia korkeampi ja silti olen vielä terve ja hyväkuntoinen. Sopiva paino on yksilöllinen, kehonkoostumuksesta ja monesta muusta riippuva asia. Jokainen siis itse miettiköön henkilökohtaisen sopivan painonsa. Joillekin se on BMI taulukoiden mukainen normaalipaino, toisille ei.

Kehon suuri rasvamäärä on terveydellisessä mielessä toki riski ja saattaa johtaa joihinkin sairauksiin. Se millaisia riskejä ihminen haluaa oman kehonsa ja terveytensä suhteen ottaa, on jokaisen oma asia. Joillekin pitkän iän ja hyvän terveyden tavoittelu on tärkeämpää kuin toisille. Kaikki me kuitenkin joskus kuollaan. Meillä on vain yksi elämä ja yksi kroppa, jokaisella pitää olla vapaus valita mitä niillä tekee.

Väinö Lestelä on pohtinut omassa blogissaan myös painoasioita ja nostamista: http://verhontakaa.wordpress.com/2013/02/17/uskomatonta-typeryytta/

Loppuun haluan vielä todeta, että kaikki blogissani esitetyt asiat ovat omia mielipiteitäni. En ole terveys- tai liikunta-alan ammattilainen joten mitään neuvoja tai ohjeita en kenellekään anna enkä takaa väitteideni paikkaansapitävyyttä. Saa olla vapaasti samaa tai eri mieltä ja mielipiteitä olisi kommenttiboksista kiva myös lukea 🙂

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s