Prässienkka! Ja kun salilla eivät painot riitä

Tällainenkin ongelma voi tulla eteen jos harrastaa maksimivoimatreenausta naisten salilla. Tänään tein jalkaprässiä 175,5 kilolla ja se on Töölön Motivuksessa isoin mahdollinen prässipaino, sen enempää ei laitteessa ole. Koita tässä nyt sitten enää kehittyä. No, onneksi maastavetoon vielä riittää painoja.

Naisten saleilla on yleensä runsaasti erilaisia cardiolaitteita: juoksumattoja, kuntopyöriä ja crosstrainereita. Karrikoidusti monen naisen kuntosalitreeni on: 45minuuttia juoksumatolla, vähän vatsoja ja sitten ulos. Steffit blogissa siis oltiin tätä mieltä: http://www.steffit.com/2013/03/naisten-tyypillinen-virhe-salilla.html

Toisaalta ymmärrän sen, koska maratoonille treenaaminen on tällä hetkellä niin suosittua, että aerobinen treeni on monelle naiselle intohimo. Jos kestävyystreeni on se oma juttu ja tärkein harrastus, se vaatii oman aikansa. Lihaskunnon treenaaminen ei välttämättä vain mahdu enää aikatauluun ja se söisi liikaa energiaa juoksutreenistä. On vaikeaa olla yhtäaikaa maratoonari ja voimanostaja.

Moni nainen myös pelkää isoja lihaksia ja luulee, että kropasta tulee miehekkään lihaksikas jos vähänkään isompia painoja nostelee. Tämä huoli on täysin turha. Naisen lihasmassa kasvaa tooodeeella hitaaasti. Isojen lihasten eteen joutuu paiskimaan hommia niin paljon, että kenenkään peruskuntoilijan ei tarvitse pelätä, että sillä 8kg kahvakuulalla mitään lihaksia tulee. Tuollaisella paperipainolla tehdään kestävyystreeniä. Kyllä sillä energiaa saa kulumaan ja lihakset maitohapoille kun tarpeeksi kauan tekee, ei siinä mitään. Mutta lihasmassa sillä ei kasva.

Itselläni on parhaillaan meneillään maksimivoiman hankinta ja voin sanoa, että mitään näkyviä lihaksia ei ole ollut maisemissa vaikka nostan penkistä melkein 50kg ja maasta yli 80kg. Lihaserottuvuuteen vaikuttaa paljon enemmän ihonalaisen rasvan määrä. Jos ihon alla on rasvaa, ei isotkaan lihakset erotu sieltä kovin selvästi. Toisaalta taas herneenkin kokoiset lihakset näyttävät isoilta jos päällä ei ole nimeksikään rasvaa.

Valtaosalle naisistä tärkeintä on rasvamassan määrä tai lähinnä sen pienentäminen. En tunne itseni lisäksi ketään, ketä kiinnostaa enemmän voiman saaminen kuin rasvaprosentin pienentäminen. Olen treenaavaksi naiseksi todella outolintu. Tämän takia myös naisten salit eivät palvele kovin hyvin omia tarkoituksiani. Monilla naistensaleilla ei voimatreenille ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Painot loppuvat kesken juuri kun on päässyt treenissä vasta alkuun.

Mutta pakko treenata tuolla kun en voi treenata ilman kaveria. Tänäänkin heti kun kaverin silmä vältti, meinasin teloa itseni, kun tein penkkinpunnerruksen lämmittelyjä. Älkää edes kysykö miten. Jotenkin vaan osaan aina koheltaa. Kuvassa pikkupainot eli 30kg nostettu pään päälle. Vielä hymyilyttää. En pudottanut niitä sentään päähäni.

IMAG0860

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s