Kankeat ja notkeat

Ensimmäisessä ”urpo joogaa” osiossa kyseltiin kankeudesta ja taas kerran sain Moolan Lotta Kuurtokoskelta hyvän vastauksen. (Kyselen Lotalta siksi, että hän on ainoa joogaopettaja jonka tunnen henkilökohtaisesti ja taatusti asiantunteva.)

Kysymyshän siis kuului: ”Kuinka jäykkä ihminen oikeasti voi edes joogata? Ja kuinka paljon (realistisesti ottaen) ihminen voi venyä jäykästä lähtötilastaan? Ja kuinka nopeasti venyminen voi tapahtua?”

Lotan vastaus: ”Jäykälle ihmiselle jooga olisi juuri erittäin must juttu. Jos keho on luonnostaan jäykkä, niin olisi ensi arvoisen tärkeää huolehtia kehon liikkuvuudesta. Sillä ihminenhän jäykistyy entistä enemmän kun vuosia tulee lisää. Jooga ei pelkästään tuo liikkuvuutta vaan myös voimaa ja tasapainoa.”

”Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että jos joogan aloittavan henkilön keho on jäykkä, lähdetään joogaharjoituksella hakemaan erityisesti sitä liikkuvuutta. Jos taas kroppa on valmiiksi tosi joustava, keskitytään liikkuvuuden sijaan voimaan. Liikkuvat nivelet tarvitsevat ympärilleen paljon lihaksia, jotka tukevat niveliä ja pitävät ne kunnossa loppuelämän.”

Itseäni taas arvelutti jäykkyyden sijaan yliliikkuvat nivelet, etenkin polvet ja kyynärpäät on mulla hieman yliojentuvat. Lotta vastasi näin: ”Yliliikkuviin niveliin pätee tuo sama eli voimaa voimaa! Samalla tarvitaan erityishuomiota näihin yliojentuviin niveliin. Tässäkin on tärkeää että ohjaaja on hyvä. Yliliikkuvien nivelien omistajille en suosittele isoja ryhmiä ja kuntosalijoogaa. Kannattaa mennä kunnon opettajan pienempiin ryhmiin.”

Lopuksi Lotta kertoi vielä vanhan joogaviisauden: ”Jos ajattelet, että olet liian jäykkä joogaan, on kuin sanoisit että olet liian likainen peseytyäksesi.”

Viesti on siis selvä: kaikki kankeat ja notkeat voivat joogata ja jäykille ihmisille tämä on enemmän kuin suotavaa. Lähtökohta ja harjoitustiheys varmasti vaikuttavat eniten siihen, kuinka nopeasti liikkuvuutta tulee lisää.

Tässä yksi kankea ja notkea näyttää nukahtaneen joogamatolleen.

venyttely 034

Advertisements

2 thoughts on “Kankeat ja notkeat

  1. Tämä oli todella hyvä postaus, kiitos. Mulle jäi toi vertaus suihkussakäyntiin kummittelemaan mieleen. Liikkuvuudesta puhutaan julkisen terveyskeskustelun yhteydessä paljon vähemmän kuin liikunnan muista hyödyistä. Siksi aika moni – minä mukaan lukien – luulee, että on ihan ok olla kankea jos muuten liikkuu, ja että jooga ja muut notkeutta vaativat lajit on tarkoitettu niille notkeille. Onhan se toki noloa olla astangasalissa se ainoa joka ei taivu mihinkään, mutta toisaalta silloin ainakin tietää olevansa oikealla asialla.

  2. Just näin. Itse olen ainakin huomannut, että monet kivut johtuvat juuri liikkuvuuden puutteesta ja jooga on auttanut asiaa. Jotkut joogat keskittyvät nimenomaan istumatyöläisen ongelmakohtiin eli selkä-hartia osastoon. Selkäjoogasta sain itse suuren avun muutama vuosi sitten. Viimeaikoina olen tykännyt hot joogasta, kaikki kolotukset jää sinne saliin aina. Olen myös tehnyt vähän astangaa, dynaamista hathaa ja iyengaria. Yin joogaa aion testata tuolla Moolassa, se on käsittääkseni tosi syvävenyttävää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s