Siinä maha missä painitaan

Maha, tuo ihmisen rakastetuin ja vihatuin ruumiinosa. Tissit on käsitelty, nyt on vatsan vuoro. Suurin osa meistä suomalaisista on keskivartalolihavia joten varmasti aika moni on törmännyt ongelmaan: maha on tiellä treenatessa. Itseasiassa ei tarvitse edes olla valtavan ylipainoinen mutta jos makkaroita on kertynyt nimenomaan vyötärölle, ne ovat usein joogassa ja venyttelyssä tiellä. Tai sitten voi olla vaan niin turvoksissa, että maha pullottaa kuin olisi ilmapallo nielaistu. Activia auttaa tai sitten ei.

Tilastojen http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/ohjelmat/kansallinen_lihavuusohjelma_2012_2015/luvut/yleisyys_suomessa   valossa oletan, että valtaosa suomalaisista on jonkun tuon tyyppisen ongelman kanssa paininut joskus. Mahan tiellä oleminen tulee etenkin joogassa ja venyttelyssä mutta myös juoksussa hölskyvä maha on ihan yhtä kamala kuin hölskyvät tissitkin. Pömpöttävä maha myös muuttaa ihmisen painopistettä, mikä hankaloittaa esim. tanssia. Pirueteissa on vaikeampi pysyä pystyssä. Itseasiassa painopistettä muuttaa myös iso ahteri mutta palataan siihen sitten joskus myöhemmin.

Joogan suhteen meille vastauksen antaa taas Lotta kuurtokoski Moolasta: ”Kaikkia asanoita voi modifioida. Jos vatsa on tiellä, avataan jalkoja enemmän auki.” Kokeilin tätä itse esimerkiksi lapsen lepoasennossa (nyt en virallista asanan nimeä osaa tähän antaa) ja se on todellakin niin, että selälle tulee heti paljon parempi asento, kun jalkoja vähän avaa.

Tanssin suhteen en keksi muuta lääkettä kuin kehittää keskivartalon syviä lihaksia. Joogaharjoitus auttaa tähän toki mutta sitten voi tehdä ihan myös perinteistä lankkua. Erilaiset core- ja tasapainoharjoitukset kahvakuulan kanssa tai ilman ovat omia lemppareitani.

Laihduttaminen toki auttaa ongelmaan tiettyyn pisteeseen asti mutta kuten kaikki tiedämme: rasvaa ei voi polttaa paikallisesti. Tällöin käy yleensä niin, että jos sitä rasvaa on eniten juuri vatsassa, se myös lähtee sieltä viimeisenä. Vyötärölihava ihminen joutuisi käytännössä kuihduttamaan itsensä nyljetty orava -osastoon ja siltikin sinne vyötärölle saattaa makkaraa jäädä. Missään muualla ei mitään rasvaa, mutta mahassa silti snadi pömppä.

Tästä syystä olen itse katsonut parhaaksi vaihtoehdoksi pitää lihaskunnon hyvänä. Kun on vahvat lihakset, ei niiden päällä oleva rasvakaan ole niin ongelmallinen. Kukka Laaksoa mukaillen: tarvitsen voimaa enemmän kuin laihuutta. Tai laajemmin: tarvitsen hyvää kuntoa enemmän kuin laihuutta.

Tässä lankkua kyynärpäiden varassa ja käsien varassa. Itse suosin ensimmäistä. Ei joudu ranteet niin lujille. Teen yleensä minuutin pätkiä tuota muutaman kerran. 2 minuuttiakin onnistuu jos haluan mennä irvistelyn puolelle.

venyttely 002

Pahoittelut urpoista ilmeistä

venyttely 003

Advertisements

One thought on “Siinä maha missä painitaan

  1. Lotta antoi tuohon lankun tekemiseenkin pari vinkkiä, miten kannattaa korjata asentoa: ”Kannattaa viedä katse maahan niin et turhaan saa niskaasi jännitystä. Eli niska pitkänä. Alemmassa kuvissa olisi myös hyvä että hartiat on kämmenten yläpuolella. Samalla painat kantapäitä kohti lattiaa ja avaat rintakehää.” Toisinsanoen kuvissa ei ole ollenkaan oikeaoppinen asento. Täytyypä kiinnittää huomiota noihin kohtiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s