Kotona treenaaminen: katso video!

Kotitreeni on pelastus jos ei jostain syystä pääse salille tai ryhmäliikuntaan. Venyttelyä tulee tehtyä kotona TV:n ääressä säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta jos meinaa yhtään tehokkaampaa treeniä tehdä kotona, siinä käy helposti näin:

http://www.youtube.com/watch?v=bafkFhkMTbM&list=UU9gFih9rw0zNCK3ZtoKQQyA&index=1

”I’ll do some dips… to the floor.” Tyypillistä.

Mikä siinä onkin, että on muka aivan mahdotonta keskittyä tekemään kunnon tehokas treeni läpi kotona. Muutaman kerran olen siinä onnistunut. En tiedä mikä lääkitys oli kohdillaan kun sellaiseen urotekoon kykenin.

Jos keskittymiskyky riittää ja todella saan jotain tehokasta aikaiseksi, teen kotitreenissä etunojia, vatsoja, lankkua, ojentajadippejä sohvan reunalta, kyykkyjä sekä kahvakuulalla heilautuksia ja käsiliikkeitä kuten pystysoutua, vauhtipunnerrusta tai ojentajia. Tai osan noista.

Mutta todellisuudessa kotitreenin kanssa meinaa aika usein käydä kuten tuossa videossa.

Ai niin, HAUSKAA VAPPUA!

 

Mainokset

Old school popping

Kävin taas vaihteeksi popping-tunnilla. Ihan tältä se mun touhu ei vielä näytä.

Image

Opettajana tuolla tunnilla Skitsoflex ryhmän Olli eli FunkyO. Skitsoflexhän osallistui Pakko tanssia -kisaankin mutta tippui semifinaaleissa pois. Mikä oli kyllä harmi. Tuossa ryhmässä on myös Jenny jonka popping-tuntia kävin kerran myös Saiffassa testaamassa mutta päädyin nyt Ollin tunnille footlightiin kuitenkin. Kumpaakin tuntia voin suositella.

Areenalta löytyy se Pakko tanssia -jakso jossa Skitsoflex esiintyi mutta Youtubesta löytyy tämmönen hyvä tyylinäyte:

http://www.youtube.com/watch?v=p7EZCbttrDk

Nyt treenataan kevätjuhlakoreografiaa ja pääsin siihen vielä jotenkuten mukaan vaikka se oli jo aloitettu aiemmin, kun olin poissa. En kyllä tiedä kehtaako sinne kevätjuhlaan näillä taidoilla vielä silti mennä.

Ainakin edustaisin sitä old school -osastoa. Tosin on siellä tunnilla muitakin meitä vanhoja, ettei pelkkien teinien kans tarvi popata. Vaikka eipä teineissäkään mitään vikaa ole. Itsehän olen jo elänyt silloin kun tuo popping oli ekaa kertaa in, 70-80 luvulla. Silloin sitä kutsuttiin electric boogieksi.

Välineurheilua

Viime postauksesta on päässyt vierähtämään jo viikko. Oli hullu kiire kun töissä kuvaukset ja kaikkea muuta hässäkkää. Melkein unohdin tämän blogin olemassaolon kokonaan. Korjataan tilanne nyt.

Kuvauksia varten tuli hankittua jos jonkinlaista asustetta ja rekvisiittaa, niistä kuvia tässä.

Everlastin salihanskat, nahkaa. Aikas pätevät mutta pitää vähän käytössä pehmentää ensin. Meillä on Davidillakin joskus ollut salihanskoja mutta tällä hetkellä ei ole mallistossa.

Image

Punnerruskahvat, myös Everlastilta. Kokeiltiin miesten kuvauksissa näitä ja kokeilin myös itse. Tosi hyvät. Noiden kanssa pääsee punnertamaan syvemmälle ja ranteille ystävällisempää kuin normipunnerrus.

Image

Lenkkareita lainasin meidän PR-toimistosta. Otin kahdet naisten ja yhdet miesten New Balancet, ne oli aika hienot:

ImageImageImage

Ostin myös Everlastilta painonnostovyön. Tätä ei käytetty kuvauksissa mutta itse ajattelin käyttää. Siellä oli leveämpää ja kapeampaa, suosittelivat naiselle kapeampaa mallia.

Image

Täytyy kyllä pian päästä testaamaan tuo vyö ja hanskat tositoimissa. Kunnolliset painonnostokengät multa puuttuu myös. Olen nostanut nyt ihan tavallisilla lenkkareilla tai sukkasilteen mutta eihän ne tietenkään ole niin hyvät kuin asiaankuuluvat kengät.

Pyöräilykausi avattu!

Vihdoin tuli avattua pyöräilykausi n.8km lenkillä. Viime vuonna aloitin melkein 2 viikoa aiemmin mutta nyt oli niin kylmä alkukuusta, ettei voinut. Tänäänkin oli vähän siinä ja siinä, että oliko järkeä lähteä semikipeänä sotkemaan mutta tulipahan nyt lähdettyä.

Katupöly lensi kiitettävästi ja hampaissa narskui hiekka. Aikamoinen tuuli oli myös. Tälle kaudelle tuskin tulee yli 1200km kuten viime vuonna. Mutta 1000km jos sais kasaan niin olis jees. Riippuu tietty loppusyksyn säistä myös miten pitään voi sotkea, koska nastarenkaita tuskin tuohon mankeliin hommaan.

Häkellyttävän huippumoderni menopelini.

foto-0230

Penkkienkka! Ja treeniohjelmavinkkejä ammattilaiselta

Taas ollaan hieman lähempänä 60kg penkkitavoitetta. Olin pitkään hinkannut 42,5 kilossa ja varsinkin kun tuli taukoa muuttohässäköiden takia, niin eihän se mihinkään itsestään edennyt se penkkitulos. Ihme oikeastaan, ettei tullut takapakkia.

No nyt salilla sitten kokeiltiin taas ja 42,5 kilolla meni joku 6 toistoa, 45 kilolla meni 5 ja 47,5 kilolla meni 3 toistoa! Wuhuu! Ens kerralla yritän 50 kiloa, edes ykkönen jos nousis. Sit oltais lähempänä tavoitetta.

Maasta vedin 80 kilolla nyt 3 toistoa kun viimeksi nousi 1 tai 2. Eteenpäin mennään. Ja ihmeen hyvin on kyllä näinkin epäsäännöllisellä treenaamisella kehitystä tapahtunut.

Sain eräältä valmentajalta vinkkiä maksimivoimatreeniini ja hän suositteli, etten tekisi pyramidisarjoja vaan 3 toiston sarjoja 5kpl, ettei energiaa kulu turhaan niihin 8 tai 10 toiston sarjoihin. Saman suuntaista neuvoa olen saanut muualtakin.

Palautuksista sain ohjeet, että maastavetoa saisi tehdä vain kerran viikossa maksimivoimatreeninä koska isot lihakset ja niiden hermotukset tarvitsevat pitkät palautukset. 4 päivää minimissään pitää olla väliä maastavetotreeneillä. Sarjojen välisiä palautusjaksoja jo olenkin tajunnut pidetää, koska nekin olivat aiemmin liian lyhyet.

Mutta täytynee kokeilla näillä ja onhan muutenkin ihan hyvä vähän vaihdella treeniohjelmaansa, jottei lihakset totu aina samaan treeniin. Uskoisin, että noilla ohjeilla tavoiteeni on entistä lähempänä.

Tavoitteita pitää olla

Edellisestä postauksesta varmasti kävi ilmi, että treenitavoitteeni ei ole rantakunto, kesäkunto tai mikään muukaan väliaikainen kausittainen olotila.

Tavoitteeni on pysyvä hyvä kunto.

Luin Steffit blogista tavoitteista ja samoilla linjoilla olen monessa asiassa. http://www.steffit.com/2013/04/ulkonaolliset-tavoitteet-vs.html

Treenitavoitteeni ovat nimenomaan ja ainoastaan urheilulliset, en mieti treenaamisen suhteen ulkonäköjuttuja juurikaan. Mulle on herttaisen yhdentekevää lähteekö jenkkakahvat, allit, sellut tai mikä tahansa vastaava, jonka murehtimiseen tulisi naistenlehtien mielestä käyttää koko elämänsä. Keskityn siihen, että rauta nousee ja kunto kasvaa.

Oma tavoitteeni siis tälle vuodelle on: maastaveto 100kg, nyt nousee vasta 80kg joten tekemistä on, varsinkin kun tällä hetkellä muutto ja remontti rajoittavat treeniaikataulua. Tuossakin kilomäärässä jouduin käyttämään ranneremmejä koska konttorirotan hiirikäsissäni ei ole puristusvoimaa riittävästi. Penkistä kuvittelin nostavani loppuvuodesta 60kg mutta siihenkin tulokseen saisi treenitahtia vähän kiristää, nyt nousee 42,5kg.

Poliisien kuntotestiä ajattelin pitää myös yhtenä tavoitteena. Ei sillä, että olisin alaa vaihtamassa vaan se on kuntotestinä ihan hyvä ja kattava. Siihen sisältyy:

– 1500m juoksu alle 8min. En ole vielä testannut mutta ei kuulosta mahdottomalta.

– Vähintään 15 vatsalihasliikettä puolessa minuutissa, 2,5kg lisäpainon kanssa. Tämä menee nyt jo.

– 2m korkean seinämän ylitys. Varmasti se haastavin, tähän testi tyssää jos johonkin. Vaikea treenatakaan missään. Vinkkejä otetaan vastaan niistä 2m ylitettävistä seinistä! 😀

– 80 kiloisen nuken raahaaminen 20m. Tulee onnistumaan melko varmasti. Kokeilin tätä jo hieman painavammalla miehellä ja pystyin raahaamaan olohuoneen poikki.

– Penkki 37,5kg min 2 toistoa. Menee jo, helposti.

– 100m uinti max. 3min. Pitää testata mut luulisin, että menee.

– Talja 70% omasta painosta min. 5 toistoa. Nyt menee ehkä hyvänä päivänä 1-2 toistoa, pitää vielä treenata.

Tässä on nyt haastetta elämään joksikin aikaa. Monilla tutuilla on tavoitteena puolimaraton, maraton tai joku triathlon-matkoista. Noita haluaisin itsekin joskus kokeilla, etenkin jotain lyhyempää triathlonia. Esim. sprinttimatka: 750m uintia, 20km pyöräilyä ja 5km juoksua, olis aika sopiva treenitavoite mutta nyt olen niin hurahtanut näihin voimahommiin, että riittävän tiheän kestävyystreenaamisen yhdistäminen tähän on aika haastavaa.

Minkäslaisia kuntoilutavoitteita teillä on? Laittakaahan tonne kommentteihin.

Sankarilaihduttaja upeassa rantakunnossa! Katso kuvat!

Silloin kun treenaaminen on elämäntapa, sitä tekee ympäri vuoden oman terveytensä ja hyvinvointinsa takia. On jotenkin absurdi ajatus, että pitäisi olla jossain tietyssä näyttäytymiskunnossa kesäaikaan. Onko elämä kauneuskilpailu? Itse en muista ilmoittautuneeni niihin kisoihin.

Jos totta puhutaan, en ymmärrä koko käsitettä rantakunto tai kesäkunto. Onko uimarantojen käyttöoikeuteen olemassa joku paino- tai kuntoraja? Itsehän olen toki loistavassa rantakunnossa ympäri vuoden, aivan kuten kaikki hylkeet, mursut ja manaatitkin. Ei ole koskaan tullut mieleenikään, ettenkö voisi mennä uimarannalle uima-asussa.

Rantakuntoni on kesäisin erilainen lähinnä siinä suhteessa, että olen ruskeampi. Mulla on psoriasis ja atooppiseen taipuva iho joten aurinko auttaa paljon kumpaankin. Eli aivan taatusti pötkötän rannalla tai puistossa bikineissä. Loppukesästä olen yleensä niin paahtunut, että Jersey Shorenkin tyypit olis kateellisia. Silloin on GTL kohdillaan (eli gym tan & laundry, tiedoksi niille joille Jersey Shore ei tuttu). Tosin ihosyöpäriskin takia hieman arveluttavaa puuhaa.

On surullista jos ihminen perustaa itsetuntoaan liiaksi ulkonäölle, se kun on katoavaista kuitenkin. Oma kroppa on helpompi hyväksyä silloin kun kunto on hyvä. Kun tietää mitä kaikkea kehollaan pystyy tekemään, jää sen estetiikka toisarvoiseksi. Suorituskyvystä ja sen parantamisesta tulee  tärkein liikkumisen motiivi. Rapakunnossa oleminen ei ole yhtään sen suotavampaa talvella kuin kesälläkään.

Kukka Laakso kirjoitti blogissaan hyvin aiheesta: http://kukkalaakso.com/2013/02/10/sankaritreenilla-kesakuntoon/

Ja Patrik Borg sivusi sankarilaihdutusta TV:n laihdutusohjelmien kautta:  http://www.patrikborg.blogspot.fi/2013/02/laihdutus-tvssa-vuosi-ja-kilot-ei-kerro.html

Tässä viime kesän rantalook Yyteristä joka on mielestäni Suomen paras ranta. Sinne taas ensi kesänä upeassa, hyljemäisen sulavalinjaisessa rantakunnossa.

IMG_9604 – Kopio

Hevosetkin olivat upeassa rantakunnossa.IMG_5940

Ja kaverin koira oli upean karvaisessa kesäkunnossa.IMG_9611