Sykekäyrää ja palautumista

Heijei! Sain sen Polar Personal Trainer aplikaation nyt ja tässä eilisen treenin sykekäyrä:

Image

Onkohan kukaan muu näin innoissaan jostain käyristä ja käppyröistä? Tuosta nyt näkee, että aika moneen otteeseen mentiin maksimisykealueelle, joka siis mulla on 172-200. Tämmösiä treenejä ei voi olla viikon jokaisena päivänä, siinä on ylikunnon vaara muuten.

Mietin, miten käy palautumisen kanssa. Kaikkihan tiedämme, että lihas kasvaa ja kehittyy harjoituksen jälkeen, ei harjoituksen aikana. Jos kahtena päivänä peräkkäin tekee treenin jossa mennään maksimisykealueelle, kuinka paljon toinen treeni verottaa ensimmäisestä treenistä palautumista? Voiko eka treeni mennä ns. harakoille jos ei olla palauduttu kunnolla ja lähdetään heti huhkimaan uudestaan?

Jos treenaa kuutena päivänä viikossa, kuten minä, olisi ehkä hyvä jaksottaa rankkojen treenien väliin palauttavia treenejä: kävelyä, venyttelyä tai joogaa. Joogakin on vähän siinä rajoilla, koska rankempi Astanga-harjoitus ei välttämättä enää ole palauttava. Rennompi Hatha-jooga taas sopii paremmin palautteluun.

Ja sitten tämä voimatreenien ja rankkojen aerobisten treenien yhdistäminen on myös aika ongelmallista. Olen nyt aika monelta taholta kuullut, että mun saliohjelmassa on liikaa liikkeitä ja palautusjaksot on liian lyhyitä. Ja olis parempi tehdä vähintään kaksijakoisena eikä koko kroppaa kerralla kuten nyt teen.

Myönnän, että olen vähän kaikkitännehetimullenyt näiden treenien kanssa. Ei voi olla yhtäaikaa voimanostaja ja triathlonisti. Se on ehkä yhtä realistista kuin olla yhtä aikaa natsi ja juutalainen.

Kai se on nyt vaan koitettava uskoa, että palautuminen on välttämätöntä. Tuntuu vaan niin pöljältä, että siellä salilla pitäis istuskella tyhjänpanttina 2-3 minuuttia liikkeiden välillä. Mutta ei kai siinä muu auta.

Tänään teen nyt siis jotain palauttavaa, ehkä venyttelen tai kävelen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s